2013 Zomervakantie Frankrijk

Vrijdag 26 juli 2013 ( 275 km)

Na wat aandringen van Derk waren we toch ’s avonds al klaar voor vertrek. We zijn om 19.30 uur vertrokken van huis. Bij Assen kwamen we in een drukte van belang, daar zou dit weekend het Truckstar festival plaats vinden. Na wat gunstige aanwijzingen van de verkeersregelaars konden we snel onze reis hervatten. Onderweg hadden we trek in koffie, omdat we snel door wilden zouden we een kopje koffie kopen bij een tankstation kopen, dat dit wat moeilijkheden zou opleveren hadden we niet ingecalculeerd. Bij het eerste benzinestation was geen plek om te parkeren, bij de tweede sloten ze de boel voor onze neus, bij de derde konden we eindelijk genieten van het welverdiende kopje koffie. We zijn door gereden tot 23.30 uur en bleken in eens bij de grens van België te zijn. Hier hebben we geslapen op een parkeerterrein langs de snel weg bij Hazeldonk.

Zaterdag 27 juli (408 km)

Om 8.30 uur werden we wakker en na een ontbijtje buiten op een picknick bankje, zijn we om 10.00 uur vertrokken richting Frankrijk. We zaten nog maar net in de camper toen er nood weer losbarstte. Het dakluik in de camper kon het water niet buiten houden, en lekte wat door aan de scharnierende kant. Omdat we tegen deze bui in reden was het redelijk snel voorbij, maar het zonnetje liet het toch een beetje afweten. ( Omdat we nog wat kilometers in de planning hadden was dit niet zo erg). Onderweg hebben we nog een broodje gegeten op een parkeerterrein bij een benzinestation. Om 16.30 uur kwamen we aan op een camper plek in Criel-Sur-Mer. Johan dacht een mooi plekje te spotten, stuurde zijn camper door rul grint, en groef zich al snel in. Na wat slipperij en graverij kon hij er met wat hulp van andere camperaars er weer uit komen. Zo hadden we hier een mooi plekje met uitzicht op zee. Na het eten begon het op zee te flitsen en hebben we geprobeerd wat foto’s te schieten van de bliksem, helaas is dit niet gelukt. Terwijl we naar de lucht bleven kijken ontstond er een rollende wolk, met een rare groenige lucht er achter. Dit hadden wij nog nooit meegemaakt, maar ons gevoel zei dat hier niet veel goeds uit kon komen. We hebben alles snel naar binnen gezet, en als snel barstte het nood weer los. We hebben van alles voorbij zien vliegen, barbecue, tassen, emmers….. Na enige tijd klaarde het weer op en konden we nog even van de zon genieten, al was het wel behoorlijk afgekoeld. Al snel leek er een tweede maar minder heftige bui aan te komen, gelukkig is hier niets uitgevallen, al konden we hierdoor niet meer genieten van een mooie zonsondergang.

Zondag 28 juli (59 km)

Gelukkig is de nacht rustig verlopen. Derk was al weer vroeg uit de veren en liep om 7.15 uur al buiten met de hond. Nadat de rest om 8.30 uur ook wakker waren, hebben we ontbeten en zijn we rond 10 uur vertrokken, met als eindbestemming Etretat. Bij de voorbereidingen van onze route had Derk een plaatsje ingevoerd met een leuk centrum. Daar zijn we even van de door gaande weg afgegaan. We vonden een camperplek in het centrum aan de zee waar we gratis konden parkeren. Hier hebben we heerlijk koffie gedronken op één van de  picknick bankjes die daar bij stonden. We besloten de camper te laten staan en lopend het centrum in te gaan. Omdat het warm weer was en het plekje ons goed leek te bevallen hebben we besloten hier te blijven overnachten. Later kwamen we er achter dat we voor het overnachten moesten betalen. Rond 19.00 uur kwam iemand het geld innen, de kosten waren 5,20 Euro. ’s Middags hebben de kinderen heerlijk gezwommen in de zee. En wij hebben genoten van de zon aan het strand. ’s Avonds hebben we buiten wat te eten in elkaar geflanst, en hebben we nog een potje jeu de boulle gespeeld tot het weer eens ging regenen. Na het buitje heeft Yvonne nog wat foto’s gemaakt van de camperplaats en de zonsondergang.

Maandag 29 juli (133 km)

Na een heerlijk ontbijt in de zon met een Frans baguette, zijn we vertrokken richting Etretat. Tussen de middag kwamen we er aan, hebben de camper geparkeerd en zijn te voet het centrum ingegaan. Na wat herinneringen van de vorige keer te hebben opgedaan, zijn we doorgelopen naar de boulevard aan de zee. Vandaar hadden we een mooi uitzicht op de beroemde “olifant” die daar in de zee staat. Na overleg hebben we besloten hem deze keer niet te beklimmen, en zijn rustig aan weer terug gelopen naar de camper. Daar hebben we in het zonnetje nog even koffie gedronken, en was de planning door te rijden naar Rouen. Onderweg zocht Yvonne naar een camping in of bij Rouen, helaas konden we daar niet iets van vinden. Omdat we allemaal aan een douche toe waren besloten we naar camping Barre-y-va in Villequier te rijden. Hier aangekomen waren we net geïnstalleerd, toen we weer een fikse regen- en onweersbui over ons heen kregen. Het weer liet hier wel wat te wensen over. Dat was jammer want de camping staan aan de Seine, dus dat ziet er toch echt leuker uit met mooi weer.

Dinsdag 30 juli (230 km)

De dag begon koud en regenachtig, dus hebben we snel een ontbijtje weggewerkt en zijn we toch maar op weg gegaan richting Rouen. In Rouen aangekomen zochten we een camperplaats om te parkeren en het centrum in te kunnen. Na een afslag gemist te hebben om de Seine over te steken namen we de volgende brug de Seine over. Johan en Christa durfde niet achter ons aan omdat het verboden was in te rijden. Dit hadden wij niet in de gaten. Hier zijn we elkaar kwijt geraakt en hebben elkaar ook niet meer gevonden in Rouen. Al snel begaf de verbinding met de portofoon het omdat we te ver uitelkaar waren. Dus na een snel belletje hebben we afgesproken elkaar die dag vrij te laten en elkaar in Arromanches te treffen. Yvonne Derk en Joyce vonden een camper plek op een eilandje in de Seine. Daarvandaan vertrok ook de bus richting centrum. Die besloten we te nemen, zijn in het centrum uitgestapt en hebben daar wat rond gewandeld. Helaas bleef het regenen dus besloten we daar te lunchen op een terras onder een grote parasol (tegen de regen, deze keer). Omdat we toch al nat waren zijn we weer lopend terug gegaan naar de camper. Een maal op de snelweg richting Arromanches, hebben we weer contact gezocht met Johan en Christa, die waren inmiddels aangekomen op de camping daar en hadden voor ons ook een plekje gereserveerd. We besloten de kortste route te nemen en kwamen daar rond 5 uur aan. De aardappels stonden al op dus konden we snel aanschuiven. ’s Avonds hebben we nog een wandelingetje gemaakt naar het strand waar Zoey nog even leuk gespeeld heeft met een Franse Herdershond.

Woensdag 31 juli ( 34 km)

We hadden vandaag weinig kilometers in de planning, dus konden we ‘s morgens rustig aan doen. Onderweg kwamen we een bord tegen van “Batterie des Longes”, heir konden we een wandeling maken langs verschillende bunkers, waar van sommige nog een oud roestig kanon bevatte.

Hierna zijn we doorgereden naar Omaha Beach, waar we 3 jaar geleden ook hadden gestaan. De poort ging voor ons open en bij de receptie werden we verwelkomt met de vraag, Renken??? Derk??? Toen wij dit lachend bevestigde, zei hij “same car, same paspoort!!” We boekte gelijk maar voor 2 dagen, want morgen beloofde een hele warme dag te worden. En vanaf de camping konden we zo het strand op. We zochten beide een plekje op het terrassen gedeelte van de camping met uitzicht op zee. Der besloot op het einde van het pas waar we stonden nog even van het uitzicht te genieten toen hij erachter kwam dat daar het mooiste plekje van de camping nog vrij was. Dus besloten we toch nog maar te verkassen. ’s Avonds na het eten besloten we nog even een wandeling te maken met z’n drieën en Zoey (Derk, Christa en Yvonne). Omdat het al laat was en het behoorlijk donker werd besloten we terug te gaan en morgen eerder te vertrekken en dan door te lopen naar de boulevart van de volgens dorpje Vierville sur mer.

IMG_6322IMG_6276IMG_6332

Donderdag 1 augustus (0 km)

Vandaag beloofd een erg warme dag te worden, 34 graden. Dus wilde Johan en Derk toch graag naar Point du Hoc. Dus die hebben de fiets gepakt en zijn op pad gegaan, met de opdracht boodschappen voor de barbecue mee te nemen. En de rest van ons hebben verkoeling gezocht op het strand. Zelfs Zoey besloot verkoeling te zoeken in het water. Toen Derk en Johan weer terug waren hebben Derk en Yvonne nog even samen gezwommen. En we hebben de dag afgesloten met een barbecue. Derk, Johan, Chista, Joyce en Yvonne hebben de beloofde strandwandeling gemaakt, en een heerlijk ijsje gegeten en weer terug gelopen. Terwijl we terug liepen voelde je de “strandvlooien” om je enkels springen.

Vrijdag 2 augustus (178 km)

Vanmorgen zijn we tussen half 11 en 11 uur vetrokken van camping Omaha Beach en zijn we via St mere Eglise ( waar nog steeds die man aan de kerktoren hangt) naar Mont st Michael gereden. De mannen zijn in St mere Eglise naar het Air Borne museum geweest, en de dames hebben daar even gewinkeld. Van daaruit hebben we de kortste route gereden naar Mont st Michael. We besloten deze keer wat verder van het klooster af te staan en zijn terecht komen in Ardevon bij camperplaats La Bidonniére. Een rustige camperplaats op 4 km afstand van het klooster. Hier had ik even mooi de tijd mijn verhaaltjes bij te werken.

Zaterdag 3 augustus ( 0 km)

Vandaag op de fiets naar Mont st. Michael, eerst hebben we op Mont st. Michael rond gelopen. Rond de middag hadden we ineens zin om lekker te eten op een terrasje. Dus Derk, Johan en Roar hebben daar voor het eerst mosselen gegeten. Christa, Joyce en Yvonne hebben een ander menu gekozen en het was erg lekker allemaal. Toen we aanstalten maakte om te betalen en weer verder te wandelen, werden we gevraagd nog even te blijven zitten, dan kregen we nog koffie van het huis want er zou een cameraploeg langs komen om te filmen in het restaurant. Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt, en na verloop van tijd kwam er inderdaad een cameraploeg met een “hoge pief” (die wij niet kende) hij liep langs ons tafeltje en toen was het al voorbij. Halverwege de middag zijn we weer terug gefietst naar de camper. Christa en Yvonne bedachten dat ze nog wel even boodschappen konden doen omdat het morgen zondag is. Eerst op de navigatie van Derk gekeken waar een winkel was, die zat op ongeveer 5 km. Nadat er al ruim 8 km op de teller stond, en we ook nog geschuild hadden voor een regenbui bij een boerderij, hadden we  nog steeds geen winkel gevonden dus besloten we toch maar zonder boodschappen terug te keren naar de camper. In gedachten zijn we onze voorraden na gegaan en kwamen er achter dat we die zondag niet zouden verhongeren of “verdorsten”. Op de terug weg zijn we nog wel even bij een soort wijnboerderij aan gegaan, en hebben daar appel-peren likeur en 3 flessen Cider gekocht. Bij de camper aangekomen begon het hard te waaien en zagen we een luifel van een andere camper bijna de lucht in vliegen. We bedachten ons niet en waren in onze ogen behulpzaam en hebben de luifel opgedraaid, de was die er aan hing op het tafeltje gelegd en de stoel er opgeklapt bovenop gelegd. Toen na verloop van tijd de eigenaren van die camper thuis kwamen keken ze heel verwonderd. Dus ik ben er naartoe gelopen en met handen en voeten uitgelegd dat wij hem hadden opgedraaid. De man was zeer verontwaardigd en vroeg waarom ik dat had gedaan en wanneer dat dan geweest was. Hij keek erbij alsof hij dacht hoe haal je het in je hoofd om aan mijn spullen te komen! Dit doe ik voor Fransen dus nooit weer. Na heerlijk Hollandse pannenkoeken te hebben gegeten zat deze dag er ook al weer bijna op.

Zondag 4 augustus (177 km)

Vanmorgen vertrokken van Ardevon naar Bouchemaine. Hier was een camperplaats wat vroeger een Municipal-camping was. Hier aangekomen hebben we wat gegeten, een spelletje Uno gespeeld. Rond 4 uur hebben we 3 kano’s gehuurd voor 2 uur en hebben met z’n zessen en 1 hond gekanood op de Maine. We hebben ons goed vermaakt op het water. Rond 6 uur waren we weer terug bij de camper, hebben gegeten en toen zijn Christa en Derk nog een stuk wezen wandelen langs de Maine. ( De maine is een aftakking van de Loire.)

IMG_6559IMG_6553IMG_6533IMG_6572 IMG_6573

Maandag 5 augustus (317 km)

Deze dag wilden we als bestemming rijden naar Cognac. Eenmaal begonnen konden we niet onder een brug door omdat onze camper 3,40 m hoog is en de brug maar 3 meter was. Hier hebben we een klein stukje omgereden en de reis naar Cognac was niet erg bijzonder, maar eenmaal in Cognac waren de huisjes ineens anders. Hier zaten pannen op het dak en leek de omgeving een beetje Toscane achtig en de tijd stil was blijven gestaan. De mixparking/camperplek was gelijk tegenover de Hennessy brouwerij. Er lag alleen een rivier la Charente tussen. Een prachtig uitzicht hadden we hier. De openbare toiletten waren niet erg schoon, wel mooi om te zien.

IMG_6626IMG_6631IMG_6588

Dinsdag 6 augustus (74 km)

s’Morgens na het ontbijt hebben we de stad Cognac verkend en in het centrum wat inkopen gedaan. Steeds weer stonden we versteld dat er mensen in de huizen woonden, het zag er zo oud uit allemaal. We zijn nog even langs de Hennessy destilleerderij gegaan. Voor een rondleiding moesten we te lang wachten dus besloten we naar de camper te gaan en te vertrekken richting de kust. We zijn overgevaren van Rayon naar Le Verdon sur Mer, een dure overtocht vonden wij (50,20 Eur voor camper met 3 personen). Hier hebben we een camperplaats gevonden vlak bij zee en zijn ’s middags nog even aan het strand geweest. Roar en Derk hebben hier nog gezwommen. Na het eten koelde het snel af en rond 22. 00 uur begon het weer eens te regenen. Dus was het verplicht binnen zitten.

IMG_6654IMG_6671IMG_6678

Woensdag 7 augustus (106 km)

Vanmorgen zoude we een Vuurtoren bekijken (pont du Richard) maar eenmaal aangekomen dachten we, we laten ons niet nat regen. Toen zouden we naar een dorpje waar de informatiecentrum ons had verteld dat er markt was en onderweg erheen hebben Yvonne en Christa in een Medoc winkel de wijn uit de streek geproefd. Christa ging voor de witte wijn en Yvonne ging voor de rosé. Yvon kocht een kistje rode wijn en een doosje rosé. Hier hebben we even koffie gedronken en onze weg naar Montalivet – Les – Bains  waar de markt was. Daar kwamen we erachter dat het weer behoorlijk opklaarde en de markt bijna afgelopen was. Hier toch nog maar even over heen gelopen en een patatje gekocht en naar zee gelopen. Hier zagen we dat we aan de andere kant zaten en vol op zee keken, dat was goed aan de golven te zien. Hier waren er veel aan het surfen. Daar vandaan hebben we een overnachtingplaats gezocht en staan we bij Chateau Ferre in het dorpje Vertheuil.  dit is een wijnboerderij met 5 camperplaatsen en water en wc. Hier stonden we gratis. Bij dit chateau was ook een wijnwinkel, maar die ging dicht toen wij even wilde kijken daar. Derk en Christa hebben ’s avonds de hond uitgelaten met de bedoeling haar even schoon te lopen omdat door de regen de parkeerplaats wel erg vies was. Dit liep ook vreselijk in, in de camper. Helaas werd Zoey er niet echt schoner van, hier kwamen we de volgende ochtend achter. Dit was een dag met toch best slecht weer.

Donderdag 8 augustus ( 147 km)

’s Morgens vlak voor we zouden vertrekken wilde Yvon toch nog wijn meenemen van dit Chateau, dus die stond ’s morgens om 10 uur al wijn te proeven. Na verschillende geproefd te hebben heeft ze er één uitgekozen en van deze “Haute-Medoc” wijn een doosje meegenomen. Daarna zijn we vertrokken in de richting van Bordeaux, die moesten we voorbij om in de Dordogne te komen. Het was er druk maar we hebben ons er goed “doorheen gereden”, al zeggen we het zelf. We kwamen goed uit op de D936, en hebben langs die we in Branne koffie gedronken langs de Dordogne. We hebben de stoelen uitgestald en hebben daar heerlijk van de zon genoten, want die scheen weer volop deze dag. Rond een uur of drie na wat rond zwerven en een camping voorbij te zijn gereden omdat hij te duur was, kwamen we aan bij camping De La Bastide in Saint-Foy-la-Grande. Dit is een camping die wordt gerund door Britten. We werden warm verwelkomt, en de camping was super. Iets anders kunnen we er niet van zeggen. Yvonne heeft hier een wasje gedaan. Daarna zijn Christa en Yvonne nog even op de fiets naar de Lidl geweest omdat het erg mooi weer was om te barbecueën, moest er nog even vlees worden gekocht. Derk is met Zoey nog even langs de Dordogne gelopen en zag de vissen zwemmen. Voor het eten hebben we nog even gebruik gemaakt van het zwembad. Hierna hebben we gezellig gegeten met z’n allen, en was de dag alweer voorbij.

Vrijdag 9 augustus (114 km)

Rond half 11 stonden we start klaar om te vertrekken. We zijn nog een stukje langs de Dordogne gereden. We zijn doorgeren tot Campagne en hebben daar bij het openluchtmuseum de camper tussen de bomen geparkeerd en heerlijk in de schaduw de stoeltjes uitgestald en koffie met cake gehad. Daar besloten we naar de grotten: “Roque St Christophe” te gaan en bij Montignac op een camperplaats te overnachten. De grotten waren anders dan wij hadden verwacht, geen stalagmieten en stalactieten, maar het was een kijkje in het leven van de grotbewoners. Die hadden hun huizen aan de rotswanden gebouwd. Om daar te komen moesten we langs een heel smalle weg. Er stond aangegeven dat er een parkeerplaats was voor campers, dus moesten we er wel langs kunnen. Na het bezoek langs de grot, hadden we vreselijke trek in iets lekkers. Dus wij bij de snackbar kebab met patat besteld, want Joyce wilde nou eens een keertje geen stokbrood. Toen we het geserveerd kregen bleek het stokbrood met kebab en patat te zijn, Joyce had dus pech! Hierna zijn we doorgereden naar de camperplaats die we in gedachte hadden, La Ferme aux Canards bij Monignac. Deze camperplaats is gratis en de stroom kost 3 euro. Hier fokken ze eenden, ganzen en geiten. De ganzen worden vetgemest voor o.a. de Foie gras.” Foie gras” is een delicatesse hier in Frankrijk, en in het winkelt werd dit ook verkocht. Derk wilde dat wel eens proeven dus moest er maar een potje gekocht worden. De prijs was wel even schrikken voor ons, 37 euro voor 3 blikjes van 130 gram. (Dit moet toch echt voor een speciale gelegenheid worden bewaard). Na een wandeling over het bedrijf en een bezoekje aan de “stal” waar de ganzen werden vetgemest, kregen we nog een demonstratie van de boer zelf hoe de ganzen werden “gevoerd”. En zo kwam ook aan deze dag weer een einde.

10 augustus (189 km)

Vandaag zijn we via Oradour-sur-Glane naar Santrop (Razès). Oradour-sur-Glane is een stadje dat op 10 juni 1944 door een vergeldingsactie van de Duiters, bijna van de kaart is weggevaagd. Alleen de ruïnes van de woningen en winkels staan er nog. Erg indrukwekkend om daar rond te lopen. In de winkelstraat zag je nog welke winkel waar gevestigd was. Zelfs bij de bakker zag je de ovens nog zitten. Na een rondje op de begraafplaats zijn we terug gelopen naar de camper, waar we de hond moesten achterlaten omdat ze niet mee mocht om door het stadje te lopen. Na nog wat gedronken te hebben zijn we vertrokken opzoek naar een mooi plekje waar we 2 nachten zouden blijven staan omdat het zondag nog warmer zou worden dan het vandaag al was, wilde we een plekje waar we konden zwemmen. Bij Santrop (Razès) hadden we onze zinnen gezet op een camperplek voor de camping. Omdat het daar erg druk was met dagjes mensen die op de zwemplas (meer van Saint Pardoux) af kwamen, besloten we toch maar 2 nachtjes op de camping te gaan staan. De kinderen waren hier erg blij met de gratis wifi, dus zij waren de hele tijd te vinden bij de poort, waar het wifi ontvangst het sterkst was.

11 augustus (0 km)

Vandaag konden we wat langer op bed blijven liggen en na een lekker ontbijtje en een heerlijk bakje koffie bij de camper hebben we onze zwemspullen gepakt en zijn we lopend vertrokken richting de zwemplas. Na en mooi plekje te hebben gevonden onder een grote boom, hebben we een lekker dagje aan en in het water doorgebracht. Derk kon geen rust vinden dus die besloot nog even de fiets te pakken en een fietsroute van 6 km te gaan rijden. Dit bleek later geen succes. Doordat het erg warm was, het klimmen en dalen en het fietskaartje niet erg duidelijk was, was hij vrij snel al weer terug. Toen is hij toch nog maar even in het meertje gedoken. Na een verfrissende douche voor iedereen hebben we bij het restaurantje van de camping heerlijk gegeten, en konden we tot laat buiten zitten bij de camper. Midden in de nacht bleek een huishoudaccu van de camper aan de kook te zijn geraakt, dit gaf een vreselijke geus van rotte eieren. Daardoor hebben we ’s nachts nog deze losgekoppeld, gelukkig was de vieze geur toen weg.

12 augustus (210 km)

Nadat we deze morgen de vuilwatertank hadden geleegd en de schoon watertank hadden gevuld zijn we vertrokken met als doel een plekje te vinden aan de Loire. Onderweg nog even boodschappen gedaan en doorgereden naar de Loire. Hier was een camperplek, maar daar mochten we niet overnachten als de camping 300 meter verderop open was. Dus hebben we daar maar gebruik van gemaakt. De reis was voorspoedig gelopen dus besloten we de fiets nog even te pakken en een rondje te gaan fietsen. De kinderen waren moe dus die bleven bij de camper. Yvonne had haar zinnen gezet om nog was foto’s te maken van de zonnebloemvelden die prachtig in bloei stonden, dus zijn we die kant op gefietst. Na wat foto’s te hebben gemaakt zijn we verder gereden toen we bij een doodlopende weg aan kwamen. Er zat daar een man op het dak waar we aan vroegen of we misschien met de fiets er wel langs konden. Hij knikte ja, en duidde met zijn handen aan dat het wel heel stijl was. We besloten door te fietsen en kijken waar we uitkwamen. Nou hij had niets te veel gezegd, het was echt stijl. De mannen hebben de afdaling op de fiets gedaan, maar Christa en Yvonne besloten toch maar af te stappen. Na deze afdaling hadden we wel een ijsje verdient, dus wilden we op zoek naar een heerlijke sorbet. Helaas konden we dat niet vinden, dus moesten te genoegen nemen met een Magnum ( ook lekker!!) Bij een klein wijnwinkeltje nog een paar flesjes wijn gekocht en een heel handige dop, die niet op alle wijnflessen past ( merkten we later pas). Bij de camper terug zou de hond nog even met Roar en Joyce langs het water gaan lopen. Zoey kreeg even de kolder in de kop en vloog als een dolle stier over de camping, later bleek ze een stuk stokbrood te hebben gestolen bij een tent, en schrokte dit naar binnen (ik kreeg niet de kans om het af te pakken). Derk vertelde Yvonne dat er aan het eind van de camping hele mooie libelles bij het water vlogen, dus is Yvonne gewapend met camera daar nog even naar toe gelopen, en een paar mooie foto’s gemaakt.

13 augustus (202 km)

Deze morgen hebben we afscheid genomen van Johan, Christa en Roar, zij wilden eerder thuis zijn dan wij en zijn in 2 dagen naar huis gereden. Toen ook wij klaar waren om te vertrekken was de bedoeling nog een plekje langs de Loire te vinden. Hoe verder we kwamen, hoe meer we twijfelden of we nog wel een leuk plekje zouden vinden aan de Loire. Toen we stopte om koffie te drinken, besloten we dat een dagje Parijs misschien ook wel leuk zou zijn. We hebben een camperplaats opgezocht net buiten Parijs en kwamen terecht in Versailles, een voorstadje van Parijs, waarvandaan we met de trein naar Parijs konden reizen. We kwamen hier rond een uur of 2 aan, en besloten nog maar even naar Parijs te gaan. Na een fikse wandeling kwamen we bij het treinstation aan. Kochten een kaartje en voor we er erg in hadden zaten we in de trein, met de hond, richting de Eifeltoren. Derk en Joyce zijn in de rij gaan staan om naar boven te kunnen in de Eifeltoren, Yvonne bleef met Zoey beneden want honden mogen niet mee op de Eifeltoren. De rij was lang, en na het doorzoeken van de rugzak ( waar een blikje bier in zat) mochten ze die niet meenemen. Joyce bracht de rugzak nog even naar Yvonne, en gelukkig mochten ze wel door. Toen ze na een tijdje weer naar beneden kwamen, hebben we nog wat rondgelopen. We zijn eerst nog even over de brug van de Seine gelopen richting de Trocadero fontein. Omdat het etenstijd was besloten we hier ook nog maar wat te eten in de stad. We dachten bij de Frogpub voordelig uit te zijn, maar helaas. Een Broodje hamburger met een klein portie friet koste hier maar liefs 15 Euro. Hierna besloten we een kaartje te kopen en weer richting de camper te gaan. Eenmaal in Versailles uit de trein gestapt viel het tegen hoever we moesten lopen, bij de camperplaats werd gezegd dat het 1 km was, hier begonnen wij toch ernstig aan te twijfelen. Moe maar voldaan zijn we op tijd naar bed gegaan.

14 augustus (0 km)

Vandaag nog een dagje Parijs, dus weer die lange kilometer gelopen richting de trein. Vandaag zo slim geweest een dagkaart te kopen, dan kunnen we altijd en overal in de trein of metro stappen. Als eerste stond de Notre Dame op ons programma. De trein bracht ons niet naar de halte waar we dachten te moeten uitstappen, en dan roepen ze wel wat om maar helaas alleen in het Frans, dat begrepen we dus niet. Iedereen stapte uit en later bleek dat er onderhoudswerkzaamheden waren, maar als we de rode voetstappen volgden kwamen we uit bij een bus die ons verder zou brengen. Voor de zekerheid toch aan de chauffeur gevraagd of hij naar de Notre Dame ging, dat ging hij wel maar hij wilde de hond niet mee. Dus Yvonne heel lief in het Engels gevraagd of ze echt niet mee mocht want ze is erg lief. Toen vroeg hij ons (met handen en voeten en blaffen) of ze in de bus zou gaan blaffen. Toen we verzekerde dat ze dat niet zou doen mochten we mee, met hond! Na het bezichtigen van de Notre Dame, pakten we de metro richting Montmartre. Deze Kathedraal ligt op een heuvel in de stad, dus moesten we ontelbaar veel traptreden lopen om boven te komen. Hier hebben we genoten van de mensen en het uitzicht over de stad. Ook was hier een komediant bezig iedereen te vermaken en ook een beetje voor gek te zetten natuurlijk. Een fantastisch gezicht. Hier hadden we ons beter moeten laten voorlichten, want eenmaal beneden weer aangekomen wisten we dat hier in de buurt ook een straatje moest zijn met tekenaars. Nu moesten we weer naar boven lopen, het bleek aan de achterkant van de Kathedraal te zijn. Omdat we dit toch graag wilde zien zijn we weer naar boven gelopen, en niet lang daarna vonden we het straatje. Gelijk komen ze naar je toe of ze mogen tekenen. Joyce leek het leuk om een portret van zichzelf te laten maken. Het duurde niet eens zo lang, en lijkt ook nog eens heel goed. Verder lopen er overal mannen die wat aan je willen verkopen, en als ze de politie zien gaan ze er razend snel vandoor. Omdat we tijd tekort kwamen besloten we alleen de Arc de Triomphe nog te bezoeken. Ook hier was de hond niet welkom, nu besloot Joyce beneden te blijven met Zoey. Bovenop heb je een prachtig uitzicht over de stad en het is apart te kijken naar de auto’s scooters en motoren die daar over de rotonde krioelen. We besloten hierna weer naar de camper te gaan. Dus namen de metro en trein tot we weer in Versailles waren. Hier hebben we bij een soort Kebab restaurant gegeten, hier kregen we gelukkig meer dan gisteren voor een betere prijs (ongeveer 10 euro per persoon). Moe en uitgeblust kwamen we bij de camper aan. Joyce klaagde al over zere voeten, dit was geen wonder haar voeten zaten onder de blaren. Na een verfrissende douche en een lekkere kop koffie en later nog een neutje, zijn we heerlijk gaan slapen in de wetenschap dat de vakantie er toch echt bijna opzat.

15 augustus (497 km)

We zijn vanmorgen vroeg gaan rijden met de bedoeling in Nederland aan te komen om in Venlo nog één overnachting te maken. Omdat Canal Digitaal aan het rommelen is met de satellieten en HD zenders voor de tv, wilde Derk in Venlo naar het service punt voor Katrein schotels om onze ontvanger te laten up-daten. Hier kwamen we rond 15:30 uur aan. Na ongeveer 3 of 4 uur waren we hier klaar en bracht deze man ons naar de camperplek in Venlo aan de haven.  We hadden hier een prachtige plek en na een snelle makelijke maaltijd van worstenbroodjes met Goulash en een cup a soup ( geen combi, ik weet het), hebben we langs de haven gelopen met Zoey. Tijdens dit wandelingetje zagen we dat een van de camperaars een motor met 2 voorwielen had. Derk was nieuwsgierig hoe dit zou rijden dus besloot deze man hierover aan te spreken. De man twijfelde niet en bood Derk aan er een stukje op te rijden. Ook Yvonne mocht er een stukje op rijden om te kijken of dit beter zat dan haar eigen motor, ivm haar pijnlijke knieën.

16 augustus (266 km)

Na wat te hebben uitgeslapen begonnen we om ongeveer 11:30 uur aan het laatste stukje naar huis. We hebben ons niet druk gemaakt en waren om 15:30 uur weer thuis. Nu konden we beginnen aan het leeg halen en schoonmaken van de camper. En vergeet natuurlijk de berg was niet. Gelukkig is de wasmachine goed uitgerust deze laatste 3 weken, en kan er nu tegen aan. Misschien dat we nog een weekendje weggaan met de camper, dan is voor ons dit camperseizoen voorbij.