2015 zomervakntie Zuid-Engeland

VAKANTIE ZUID-ENGELAND 8 AUG- 28 AUG 2015

7 AUG:

Vrijdag avond zijn we vertrokken naar Alphen a/d Rijn voor een familie bezoekje. Daar slapen we 1 nachtje om dan om dan de volgende dag om 13:45 de boot te pakken in Hoek van Holland.

8 AUG:

Na ’s morgens afscheid te hebben genomen van de ouders van Yvonne zijn we vertrokken richting Hoek van Holland. We kwamen daar om ongeveer 13:00 uur aan en reden richting het loket voor de controle van de papieren. Ons ticket en paspoorten gaven we af, zo ook het paspoort van de hond. De mevrouw achter het loket vroeg ons waarom de ontworming kuur van de hond niet ingeschreven was in het paspoort van de hond, zonder aantekening van een dierenarts dat de hond de kuur gehad had mochten we niet mee. Na heel snel een dierenarts in de buurt te hebben opgezocht kwamen we terecht bij een dierenarts in Maasland. Zonder problemen at de hond de tabletten op en kreeg ze een aantekening in haar paspoort. Nu was ze over 24 uur klaar voor de overtocht. We zijn toen terug gereden naar de boot, en hebben de ticket omgeboekt naar zondag 13:45 uur. Na wat omzwervingen zijn we terecht gekomen aan het water bij de Maeslantkering. Een prachtig plekje, en we hebben genoten ondanks de tegenslag dat we een dag later konden vertrekken.

9 AUG:

Na ’s morgens heerlijk in het zonnetje te hebben ontbeten zijn we langzaam aan vertrokken richting de boot. Nu konden we zonderproblemen aan boord en na ongeveer 8 uur varen kwamen we om 19:45 uur aan in Harwich. Na nog een ritje van anderhalf uur hebben we de camper geparkeerd bij een tuin centrum op de parkeer plaats, tussen Witham en Chelmsford. Na een drankje zijn we gaan slapen.

.IMG_0785IMG_0787

10 AUG:

Vanmorgen vertrokken uit Boreham eerst maar een flinke ruk via de snelweg gereden. Rond de middag kwamen we aan in Folkestone en hebben daar de camper geparkeerd en te voet het centrum bezocht en een lekkere kop koffie gedronken bij Starbucks. Daarna zijn we langs de kust af gezakt richting Dungeness. Er waren daar 2 camperplekken de eerste die op ons pad kwam was mooi aan het strand maar de weg was slecht en we wilden toch eerst nog even verder kijken. Toen kwamen we aan op een parkeerplaats bij een zwarte vuurtoren. Hier hadden we een mooi plekje, na een wandeling naar het kiezelstrand, via een houten vlonder die was aangelegd om de bijzondere planten die daar groeiden te beschermen (in onze ogen leek het een “ordinaire” koolplant). Hier was een stationnetje voor een smalspoor stoomtrein, die de toeristen rond reden tussen Hythe en Dungeness. Na het eten wilden we wel een kennismaken met een Engelse “pub”, dus besloten we een drankje te gaan drinken in de pub die daar vlakbij was. We waren daar om 20:30 uur en om 21:00 muur ging die dicht. Dus na 1 drankje konden we weer terug naar de camper, daar hebben we er toen nog maar één van ons zelf genomen.

IMG_0810IMG_0820IMG_0828IMG_0839

11 AUG:

We zijn ’s morgens op tijd vertrokken, en kwamen aan in Hastings voor we er erg in hadden. Na een plekje te hebben gevonden voor de camper hebben we uitgebreid gewandeld door het stadje. Na een stuk langs de boulevard te hebben gelopen besloten we “fish en chips” te bestellen. We zaten daar op een terrasje waar een andere camper langs de weg stond geparkeerd en de eigenaren zaten op het zelfde terras te eten. Toen we zagen dat daar een parkeerwachter bij hun camper stond hebben we eigenaren aangesproken, gelukkig was de parkeer wachter vriendelijk en nadat er geld in de parkeerautomaat was geworpen mochten ze zonder boete blijven staan. Toen ging bij ons een lichtje branden en bedachten we dat wij misschien ook wel hadden moeten betalen. Nu zaten we niet echt lekker meer, dus na betaald te hebben zijn we naar de camper gelopen. Toen we vlak bij de camper kwamen zagen we een parkeerautomaat, die we op de heenweg niet hadden gezien. Na een rondje om de camper te hebben gelopen kwamen we er achter heel veel geluk te hebben gehad, geen wielklem en geen bekeuring. Daar zijn we toen maar snel vertrokken. Onderweg reden we bijna het Pevensey Castle binnen. Toch maar even de camper geparkeerd, en even snel een kijkje genomen daar. Via Eastborn kwamen we aan bij Beachy Head, h ier waren dan eindelijk bij de echte krijtrotsen. Hier hebben we dan toch maar betaald bij de parkeerautomaat, zodat we met een gerust gevoel konden wandelen langs de kliffen. Moe maar voldaan kwamen we weer aan bij de camper, en na een lekker ijsje vervolgen we onze weg. Voor we het door hadden reden we langs de “Seven Sisters”, dus toch maar weer een keer uit de camper en via de trappen daar naar beneden gelopen om op het kiezel strand te komen. Aan de rand van de kiezels hebben we onze schoenen uitgedaan om even heerlijk met de voeten in het water te lopen. We hadden in de planning om te overnachten op een camperplek in Newhaven, die werd aangegeven in de NKC-app, The Hope Inn. We lazen in de recensies dat de man die daar het hek moest open doen om 17:00 uur naar huis ging dus moesten we er tegen rijden op op tijd aan te komen. Om 17:10 uur kwamen we aan bij de poort, gelukkig was deze vriendelijk meneer nog aanwezig en liet ons met veel plezier nog binnen. Hier hadden we een prachtig plekje aan het water van de haven waar de boot vertrok naar Rouen en Dieppe. Ondanks onze vermoeide voeten hebben we nog een klein stukje gewandeld rond de haven, waarna we heerlijk hebben geslapen ondanks de regen.

IMG_0850IMG_0851IMG_0868IMG_0871.2IMG_0886.1IMG_0889IMG_0892IMG_0890IMG_0886.7IMG_0900

12 AUG:

Ook ’s morgens regende het nog steeds dus zijn we langs de kustrichting Portsmouth gereden. We vonden een camperplek op de parkeerplaats van het D-day museum. Na wat strubbelingen met de parkeermeter hebben we uiteindelijk toch voor 24 uur betaald (12 pond). Het weer was wat beter geworden dus we zijn aan de wandel gegaan eerst over de boulevard richting Southsea en door de kleine straatjes van het dorp weer terug. ’s Avonds na het eten hebben we de fiets gepakt en hebben een klein stukje gefietst richting Spinnaker tower. We kwamen aan bij de haven waar vandaan de schepen vertrokken naar Isle of Wihgt en naar Frankrijk. We kwamen per ongeluk uit bij “The spice island inn”. Voor het terras waren veel bankjes gemaakt van beton, en we besloten daar, onder het genot van een bier en een rosé, van het mooie uitzicht en de zonsondergang te genieten. Toen het donker was zijn we terug naar de camper gefietst en hebben heerlijk geslapen.IMG_0949IMG_0953.1IMG_0959IMG_0962IMG_0990IMG_0992IMG_0999

13 AUG:

Vanmorgen werden we wakker met regen, dat was wel even nadenken wat we nu gingen doen. We hadden in de planning naar het eiland over de varen. Gelukkig hebben we besloten toch naar Isle of Wight te gaan. We zijn overgevaren met de hovercraft en hebben ook een “hop on hop off” kaartje gekocht, zodat we met de bus overal naar toe konden met de bus. We kwamen aan met de hovercraft in Ryde en moesten direct uitvinden hoe we met de bus het eiland over konden reizen. We bleken eerst naar Newport te moeten reizen waarvan de bussen alle kanten op gingen. In Newport was het weer vreselijk slecht en omdat we de paraplu in de camper hadden laten liggen wilden we eerst een paraplu gaan kopen, dit viel nog niet mee. Zonder paraplu besloten we eerst naar het Osborne house te gaan, dan waren we tenminste eerst even binnen onder de pannen. Bij het Osborne house aangekomen mocht de hond niet mee naar binnen dus zijn onverrichterzaken weer terug gereisd naar Newport. Daar vandaan hebben we de bus richting “The Needles” en “Alum Bay” genomen. Daar aangekomen waren de weergoden ons goed gezind en was het droog toen we de bus uitstapten. We zijn te voet richting “The Needles” gegaan. We konden “The Needles” prachtig bekijken van af de New Battery, daarna wilden we ze ook nog bekijken vanaf de Old Battery helaas moesten we daar intree betalen en omdat we ze al wel gezien hadden hebben we besloten dit niet te doen. Met de bus zijn we toen weer afgedaald om ook nog “Alum Bay” te gaan bekijken. Dit zijn kleurrijke kalksteen kliffen, en door de regen waren deze kleuren nog beter te zien (een geluk bij een ongeluk). Yvonne is met de stoeltjes lift gegaan en Derk is met de hond de 232 treden naar beneden gelopen. Dit was echt de moeite waard om te zien. Omdat de dag ten einde liep besloten we met de bus nog een rondje eiland te doen waar we nog niet waren geweest. We stapten in Freshwater bay uit de bus om over te stappen op een andere bus, helaas bleek de laatste bus voor die dag net te zijn vertrokken. Toen moesten we nog erg puzzelen, om toch weer aan te komen in de bewoonde wereld van Newport te komen, en vandaar met de bus weer naar Ryde. Om vanuit Ryde vermoeid maar voldaan weer te vertrekken met de hovercraft richting Southsea waar onze camper op ons stond te wachten. Omdat de dag erg vermoeiend was geweest besloten we nog maar een achtje te slapen op de parkeerplaats bij het D-day museum. Toen Derk de hond nog even uitliet voor we gingen slapen, wist hij niet wat hij zag. Vanaf de muur rond de parkeerplaats zag hij dat er 2 vossen liepen over de parkeerplaats, opzoek naar eten in en rond de prullenbakken die behoorlijk uitpuilden. In bed hebben we nog even door het raam naar ze gekeken, dit zie je niet elke dag……

IMG_1004IMG_1019.2IMG_1030IMG_1041IMG_1043IMG_1069IMG_1068IMG_1086

14 AUG:

Vanmorgen op tijd vertrokken om richting Keyhaven te rijden, om daar vandaan “even” naar Hurst Castle te lopen. Dit was stukken verder dan dat wij in eerste instantie dachten. Het was een heel lange dijk van kiezelstenen waar op het eind Hurt Castle stond en een witte vuurtoren, die we gisteren vanaf het eiland hadden gezien. In de verte zagen we heel veel zeilboten varen, dat bleek het jaarlijkse zeilfestijn op en rond het Isle of Wight te zijn. Het lopen over die kiezels was ons behoorlijk tegen gevallen, en we zagen op tegen de terug wandeling. Met vreselijk pijnlijke voeten kwamen we weer aan bij de camper. Langs de kust zijn we doorgetrokken door Bournemouth om daar ergens een plekje te vinden om de overnachten. Dat viel niet mee en voor we er erg in hadden stonden we voor de pond om over te varen van Sandbanks naar Toll. Toen wilden we toch echt een plekje vinden om te overnachten. Een parkeerplaats aan de zee bij Studland bay leek ons uiterst geschikt. Na het eten hebben we nog een klein stukje gelopen langs het strand en een praatje gemaakt met wat mannen die aan het vissen waren. Op de terugweg werden we al aangesproken of de camper op de parkeerplaats van ons was, want het bleek dat we daar niet mochten overnachten. Bij de camper aangekomen bleek inderdaad dat we weg moesten, een beetje flauw en vermoeid zijn we toch maar richting Swanage gereden. Daar stonden meerder camper geparkeerd langs de boulevard met uitzicht op zee. Dus we hebben niet langer getwijfeld en hebben onze camper erbij geparkeerd. Bij de betaalautomaat aangekomen bleek dat je daar mocht overnachten voor 50 pence.

15 AUG:

Deze ochtend waren we van plan eerst Corfe Castle aan te doen. Dit is echt de moeite waard, al hadden we wel bijna een hartverzakking toen onze hond besloot in een raam te springen. Door een snelle actie van Derk die hem direct weer terug trok aan de riem, konden we er nog wel om lachen. Dit kasteel, of ruïne van een kasteel, is zeker de moeite waard om te bekijken. Bij de camper terug gekomen hebben we een praatje gemaakt met 2 Engelsen die in Berlijn woonden. Zij hadden voor het eerst een VW camperbusje gehuurd, dus hebben we wat ervaringen met hen gedeeld. Daarna zijn we doorgereden naar Weymouth, hier was het vreselijk druk en voor ons niet geschikt om een overnachtingsplaats te zoeken. We zijn door gereden naar Portland en vonden daar al snel een mooi plekje wat geschikt zou zijn om de overnachten, met een prachtig uitzicht van bovenaf op Chesil Beach. Omdat het nog vroeg was, besloten we een rondje te rijden op het eiland richting Portland Bull lighthouse op het puntje van het eiland. Hier hebben we wat rond gelopen en heerlijk van de zon genoten. Hier moesten we een keuze maken waar we de nacht zouden doorbrengen. We besloten naar de parkeerplaats van Chesil Beach te gaan. Na hier wat te hebben gedronken, vonden we toch dat de drukke weg die langs deze parkeerplaats loopt wel wat onrustig zou zijn. Na eerst even heerlijk op Chesil Beach te hebben gezeten in de zon. Zijn we toch weer naar boven gereden op Portland, om ons daar te installeren voor de nacht. Toen het donker was, hebben we nog wat mooie foto’s gemaakt van het verlichte dorp aan de baai waar we op uitkeken. Helaas heeft ons statief het hier wel begeven……

16 AUG:

Vanmorgen heerlijk in het zonnetje ontbeten, met uitzicht op Chesil Beach. We zijn langs de kust getrokken naar het eind van Chesil Beach en hebben een kijkje genomen bij de Swannery. Vlak voor de ingang van het park zat de “bird rescue”, en wij dachten dus een show met roofvogels. Helaas vertelden ze alleen maar iets over de soorten vogels die ze daar hadden zitten, en werd er niet met ze gevlogen. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt door “The Swannery”, ook dit viel ons een beetje tegen. Jammer van het geld wat we betaald hadden om binnen te komen, 11,50 pond per persoon, we hopen dat de zwanen er lekker van zullen eten…. Na een klein stukje langs de kust te hebben gereden kwamen we aan in West Bay. Het was hier een drukte van belang, heel veel kinderen (en ouderen) waren krabben aan het vangen met netjes die ze met een stukje spek langs de kade in zee liet zakken tot op de bodem. De kinderen visten er emmers vol krabben. Hier hebben we een broodjes hamburger en een aardappel met boter en tonijn gegeten. Deze laatste kenden we niet maar smaakte prima. Ook het strand met op de achtergrond rode kliffen was bezaaid met mensen door het lekkere weer. Na weer een kort stukje langs te kust te hebben gereden kwamen we aan in Lyme Regis, de kustplaats die bekend staat om de fossielen die daar nog steeds gevonden worden. Het was grappig te zien dat iedereen er met een hamertje of gewoon met een andere steen, de stenen probeerde te splijten in de hoop een fossiel te voorschijn te halen. Na een wandeling over de boulevard in Lyme Regis, vonden we wel dat we met dit mooie weer wel een ijsje verdiend hadden. Na dit ijsje zijn we terug gelopen naar de camper, waar we toch al weer verder vandaan waren dan we dachten. Met de camper hebben we de smalle straatjes in dit dorp ook nog doorkruist, opzoek naar een plekje waar we konden staan voor de nacht. In de NKC-app stond dat we in de haven van Exmouth aan de kade konden staan. Helaas, toen we daar aankwamen, waren ze aan de kademuur aan het werk en moesten we toch nog een andere plek zoeken. We hebben de boulevard terug afgereden en bijna aan het eind stonden meerder campers aan het strand geparkeerd. We besloten de onze er maar tussen te zetten, en weer hadden we een prachtig plekje vlak bij het strand. Zo vind je ze in Nederland niet!

17 AUG:

Na een heerlijk ontbijtje in de zon op ons privé bankje aan het strand, zijn we op weg gegaan naar Exeter. Derk wilde hier graag rond kijken, al ging het vinden van een parkeerplaats niet van zelf. We hebben uiteindelijk het centrum gevonden met een mooie Cathedral en het oudste koffie huis van Exeter. De ondergrondse gangen hebben we niet bezocht. Na een snel bezoekje aan de Primark zijn we weer terug gelopen naar de camper. We zijn langs de kust afgezakt op zoek naar een plekje voor de nacht, dit viel niet mee. We zijn gereisd langs Dawlish, Torquay, Paignton en Brixam maar nergens een geschikt plekje voor ons. De tijd verstreek verder en het humeur daalde mee. Het werd laat en we waren moe. Uiteindelijk besloten we dan toch vandaag nog maar over te varen met het pondje van Kingswear naar Dartmouth. Wachtend in de rij op een vreselijk smal weggetje moesten we een ritje laten gaan omdat wij er met de camper niet meer op paste. Toen Yvonne het pondje zag wilde ze niet met de camper op dit pondje. Het was zo klein, en de kade er naartoe liep zo schuin dat we waarschijnlijk met de trekhaak over de grond zouden schuren als we er op reden. Gelukkig dat we er niet gelijk op konden, nu hadden we nog tijd om om te keren. Op de terug weg zagen we een camperplek op de NKC-app en besloten daar naartoe te rijden. Het was wat meer in het binnenland in Ipplepen. Toen we hier aan kwamen werden we hartelijk ontvangen, en we waren blij stil te staan.

18 AUG:

Ook vanmorgen weer heerlijk in het zonnetje ontbeten, en voor we weg gingen ook nog maar even een kopje koffie in de zon. We besloten het pondje te laten voor wat het was en via de weg naar Daqrtmouth te rijden. De weg naar Dartmouth Castle konden we niet nemen omdat we te zaar waren. Toen we een plekje gevonden hadden voor de camper ging Derk opzoek naar een parkeerautomaat. Yvonne wilde de parkeerkaart aanpakken en voor het raam leggen maar dat was niet nodig hier. Het ging volledig op basis van vertrouwen wist iemand hem te vertellen. Eigenlijk mochten we niet langer dan één uur hier geparkeerd staan, maar helaas het blijkt dat wij dan toch niet zo te vertrouwen zijn…… J We hebben hier gewandeld door het centrum en over de boulevard. Hier zagen we dat een bootje ons voor 2,50 pp naar het kasteel wilde brengen. Omdat het zo lekker weer was hadden we wel zin in een stukje varen. Bij het kasteel aangekomen zijn we uiteindelijk er omheen gelopen maar zijn we niet naar binnen gegaan. Na het tochtje met de booT terug naar het centrum van Dartmouth hebben we nog een ijsje gegeten en zijn we verder gegaan. We zijn langs de kust verder getrokken richting Kingbridge. Een prachtige maar soms wel vreselijk smalle weg. Gelukkig ging alles goed. Maar we moesten natuurlijk wel weer een plekje vinden om de slapen. We besloten de weg te nemen richting Salcombe, maar toen we daar aankwamen reden we ons toch echt bijna klem. We moesten keren, en direct berg op rijden, dit was even spannend maar ook dit ging allemaal weer goed. Het valt ons op dat bijna iedereen heel geland is in het verkeer, en als het te smal is om elkaar te passeren, ze er niet voor terug deinzen om achteruit te rijden tot een passerstrook. Vanuit Salcombe richting Kingsbridge zagen we een boeren camping en besloten daar naar toe te gaan. De weg naar de camping was zo smal dat de beide spiegels de struiken raakten. Gelukkig kwamen we niemand tegen op dit stukje weg. We kwamen op de camping aan, na verschillende pogingen om ons aan te melden vertelde een ander camping bezoeker dat we best een plakje konden opzoeken. Er was ruimte genoeg. Dus dit hebben we gedaan. Gelukkig werden we er niet op aangesproken toen Derk ons ging aanmelden later die middag. Zo stonden we vandaag voor ons doen best vroeg stil. We hebben nog even in de zon gezeten maar omdat we vrij hoog zaten waaide het behoorlijk hard en werd het koud. Wel hadden we een mooi uitzicht op de baai waar we lang waren gereden. Eerst stond die helemaal droog voor het donker was, was hij weer helemaal volgelopen. Een prachtig gezicht!

19 AUG:

Vanmorgen werden we wakker met regen, en het ging niet zachtjes. Na een heerlijke douche en ontbijt hebben we besloten het Eden Project te gaan bekijken omdat je daar toch voor een groot deel onder dak kan lopen. Daar aangekomen, bleek niet alles onder dak. Dus gewapend met paraplu hebben een kaartje gekocht en besloten toch eerst een stukje te lopen door te tuin ook om bij de grote bolvormige kassen te komen. We besloten eerst het tropisch regenwoud te gaan bekijken. Door de hoge luchtvochtigheid en temperaturen was het er behoorlijk warm. Er stonden veel tropische planten, sommige die wij als huiskamerplant houden. Na een hapje te hebben gegeten hebben we ook de Mediterrane tuin bekeken. De temperatuur was hier beter, toch zagen we hier ook wel cactussen en andere vetplanten. Buiten gekomen was het inmiddels droog geworden. We hebben het treintje genomen over het park door de tuinen. Er waren nog meer wetenschappelijke projecten, die we niet bekeken hebben. Voor kinderen kan dit wel heel interessant zijn. Wij vonden het niet heel bijzonder. In de NKC-app hebben we een camperplek opgezocht, die stuurde ons naar Mevagissey, waar we terecht kwamen bij een Mix-parking. De man, die ons kenteken noteerde en het geld in ontvangst nam, sprak Nederlands. Hij bleek getrouwd met een Nederlandse en had een tijdje in Groningen gewoond. Ondanks dat we vermoeid waren door het slenteren in het Eden Project, besloten we toch nog een wandeling door het dorpje te maken. Bij de haven aangekomen stond er dronken een man wat te mompelen bij zijn mini Cooper, en vroeg of wij wisten hoe hij het slot van de auto kon afkrijgen. Derk bedacht zich niet, nam de sleutel van hem over en deed die in het slot van de deur en deed de deur voor hem open. Direct ging het alarm af…… Wij moesten lachen, en Derk verontschuldigde zich. Omdat we het vervelend vonden, bleven we nog even bij zijn auto staan. Toen hij zei:”You can go now”, zijn we maar stiekem lachend doorgelopen. Op de terug weg stond de auto er nog, misschien maar beter ook dat hij hem niet aan de praat kon krijgen…..

20 AUG:

Ook vanmorgen waren de weergoden ons niet goed gezind, weer regen. We besloten terug te rijden naar St. Austell en daar de snelweg te nemen richting Penzance. Onderweg zijn we bij Helston naar beneden gereden om even een koffiestop te nemen op Lizard Point, het zuidelijkste puntje van Engeland. Toen we daar aankwamen was het weer redelijk, maar als snel trok het dicht en werd het behoorlijk mistig. We kwamen er achter dat bij mist de vuurtoren ook een hoorn had die regelmatig toeterde. Terug gekomen bij de camper op de parkeerplaats in het dorp, hebben we nog wat souvenirs gekocht voor thuis. Na de koffie zijn we doorgereden naar St. Michael’s Mount. Wat een drukte in zo’n klein dorpje. Verschillende parkeer plaatsen waren al vol maar aan de andere kant van het was gelukkig nog wel plaats voor ons. We hebben de fietsen gepakt om naar het pad te rijden waar we naar het eiland konden lopen. We hebben eerst in twijfel gestaan om een kaartje te kopen om het kasteel te bezichtigen, maar omdat we ook nieuwsgierig waren naar het uitzicht van bovenaf hebben we dat toch maar gedaan. Het pad ging stijl naar boven, en omdat het nog al regenachtig was geweest ook erg glibberig. Boven aangekomen werd de moeite wel beloond, maar al snel kwam de mist op en konden we het vaste land niet meer zien. Na een snel rondje door het kasteel (voor zo ver dat mogelijk was door de grote drommen mensen), begonnen we aan de glibberige tocht naar beneden. We hebben hier de winkeltjes bekeken en na een welverdiend ijsje zijn we weer naar het vaste land gelopen. Bij de camper aangekomen zochten we een plekje op de NKC-app, die gaf aan dat er een plekje was 500 meter verderop. Daar aangekomen was het een mix-parking die eerder die dag vol was. We hebben de camper even ergens veilig neer gezet en zijn lopend gaan vragen of we daar konden overnachten. De parkeerwachter schudde zijn hoofd en zei dat dat niet kon. Toen wij vroegen of dat dan misschien eerder wel zo was geweest, gaf hij aan dat hij daar nooit van had gehoord. Bij de camper hebben we nog even het fototoestel opgehaald om nog even vast te leggen hoe het pad naar het eiland onder water loopt bij hoog-tij. Een aantal toeristen heeft daar op staan wachten om met blote voeten door de zee naar het vaste land te lopen. Eigenlijk hadden we spijt dat we niet iets langer op het eiland waren gebleven, dan hadden we ook de broek opgestroopt en de schoenen uit gedaan. Terug bij de camper wisten we nog steeds niet waar we zouden gaan slapen. We hadden de navigatie al ingesteld om naar St. Just te rijden, toen we door Penzance reden. In de verte zagen we een haven met parkeerplaats. Na wat wikken en wegen besloten we toch hier te blijven slapen (eigenlijk mochten we er niet overnachten). Een Engelsman die daar ook met de camper stond gaf ons het advies, jullie zijn buitenlander en begrijpen niet wat op het bord staat dus kan je gerust blijven staan. Na het eten zijn we de stad nog even ingelopen en hebben iets gedronken in een pub, waar we geljik even gebruik konden maken van de gratis Wi-Fi.

21 AUG:

Het wordt eentonig maar ook vanmorgen werden we wakker met regen. Ondanks die tegenslag hadden we toch echt in de planning naar Land’s End te gaan. Daar aangekomen was de regen iets verminderd dus liepen we met goede moed naar het bewuste punt. In de verte was het niet helder maar we konden de rotsen en de vuurtoren die verderop in zee staat goed zien. Gelukkig hadden we op tijd de foto’s gemaakt want voor we er erg in hadden kwam de mist binnen drijven van af de zee, en werd het steeds natter. Na de souvenir winkels te hebben bekeken zijn we naar de camper gegaan, daar aangekomen hield het op met zachtjes regenen en begon het echt door te regenen. Na de koffie zijn we door gereden langs de kust richting St. Just en ST. Ives. Onderweg kwamen we door Geevoor waar je de resten van een tin mijn nog kon zien. We zijn verder getrokken langs de kust naar Perranporth. Onderweg kwamen we een mooi uitzichtpunt tegen waar we even snel van hebben genoten maar doordat het bleef regenen zaten we snel weer in de camper. Volgens de navigatie zou er een mooie parkeerplaats zijn aan de kust. Hij stuurde ons via echt hele smalle weggetjes berg op en berg af tot we bij een prachtige kloof kwamen. Daar stond een vrouw bij de ingang die ons direct terug stuurde, voor ons had ze geen plaats (en er stond:”no overnight sleep). Dus konder we onverrichterzake terug langs die zelfde echt heel smalle weg. Uiteindelijk kwamen we aan in Perranporth waar we een mooie parkeerplek vonden op de klif aan het strand. In de woeste golven van de zee lag het vol met surfers die zich niets aantrokken van de regen. Hier hebben we toch maar even parkeergeld betaald, en zijn even het strand opgelopen om te genieten van de prachtige golven. Terug bij de camper was het al bijna 18:00 uur en nog steeds geen plekje om de nacht door te brengen. We zijn toen doorgereden naar Newquay en vonden daar een parkeerplaats waar je lang mocht staan. Voor 2 pond mochten we daar staan tot de volgende ochtend. Yvonne had geen fut meer om te koken. We zijn het centrum ingelopen en hebben voor 20 pond incl. een fles wijn heerlijk gegeten. We hebben nog gevraagd aan de jongen die ons bediende of hij een andere plek wist waar we konden overnachten. Hij is zelfs nog in het rond gaan bellen voor ons, maar dat lukte niet. Dus dan maar een bekeuring riskeren. Gelukkig is het goed gegaan.

22 AUG:

Ook vanmorgen weer regen toen we onze ogen open deden, dat doet ons humeur geen goed. Na een ontbijtje en kopje koffie hebben we van Newquay de weg langs de kust genomen richting Padstow. Daar vandaan richting Wadebridge en toen via de snelweg naar Tintagel gereden aan de kust. Rond de middag kwamen we aan en zagen dat hier 2 camperklakken waren. De eerste de beste reden we op en voor we er erg in hadden zaten we vast in het drassige grasveld. Met onze multifunctionele oprijblokken probeerden we er weer uit te rijden maar dit ging ons niet lukken. Uiteindelijk kwam Derk met de krik er bij, om de oprijblokken onder de band te krijgen. Met nog wel wat moeite lukte het ons om de camper van het veld af te krijgen en beloten dan maar even bij de buurman te kijken. Daar was een fantastisch mooi geasfalteerde parkeerplaats, dus zijn we daar direct op gereden en hebben een mooi plekje opgezocht. Voor 3 pond mochten we hier blijven staan tot de volgende ochtend. EN HET WAS DROOG EN ER DREIGEDE ZELFS EEN ZONNETJE DOOR TE KOMEN. We besloten het kasteel Tintagel gelijk maar te gaan bezoeken. Het pad ging vreselijk steil naar beneden, en beneden aangekomen begonnen de trappen met ongelijke treden omhoog. Het was zwaar maar boven aangekomen was je dat gelijk weer vergeten. Het Kasteel staat op een eiland wat je helemaal rond kan lopen. Het heeft van bovenaf de meest fantastische uitzichten op kliffen en open zee. Het is ook een prachtig gezicht hoe de grote golven op de rotsen slaan. In de verte zie we de buien hangen maar wij zitten gewoon in de zon! Eenmaal weer de wandeling te hebben terug gelopen, vonden we wel dat we een drankje verdiend hadden. En hebben op een terrasje een biertje en rosé gedronken. Langzaam betrok de lucht en zijn we terug gelopen naar de camping. Moe maar voldaan zitten we in onze camper. En de regen tikt weer op het dak. Maar wat nu valt, valt mogen niet zullen we maar zeggen…. Laatste up-date het is nu 23:15 uur we staan bijna tot de assen in het water. Het blijft regenen en meerdere campers hebben hun camper verplaatst om dat het terrein onder water staat. Welstrusten!

23 AUG:

Vanmorgen was het droog en het water was allemaal weer weggelopen maar had in de stroom wel de waterbak van onze hond meegenomen. Gelukkig verzamelde het weggedreven goed zich allemaal in een hoek van de parkeerplaats. Wij haalde daar onze waterbak weg, en andere haalden hun zakje vuilnis, wat zij de avond er voor onder de camper hadden gelegd om dat vandaag weg te gooien. Van Tintagel zijn we nog een stukje langs de kust doorgereden tot Boscastle. Hier hebben we nog even gekeken naar de surfers, daarna zijn we door gereden via Launceton en Tavistock naar Lydford. Tenminste, dat was de bedoeling. Op de weg van Tavistock naar Lydford kwamen we in Mary Tavi een tafeltje tegen waar planten op stonden die we graag voor onze tuin wilde meenemen. Dus gestopt en even gekeken, erwaren er wel 3 die we mee wilden hebben. De prijs stond er op alleen hadden we geen gepast geld. Derk belde aan, een vriendelijke mevrouw deed open en vertelde ons nog wat over de planten en wisselde het geld voor ons. Al snel kwam haar man er bij en we raakten aan de praat over de camper en onze reizen. Ook zij hadden een camper en al snel werden we uitgenodigd voor de lunch. De camper mocht achter het huis staan, als we water nodig hadden konden we dat ook nog krijgen. Aly (zo heette de vrouw) ging tomatensoep maken voor ons, terwijl wij nog even door de tuin konden lopen. Het ging al snel weer regenen dus gingen we alvast in de serre zitten. We hebben een heerlijke lunch gekregen met soep en brood, het was heerlijk en erg gezellig. Na ongeveer 2 uur namen we onze plantjes mee en zijn door gereden naar Lydford. Omdat de toegang van Lydforg Gorge (de waterval) om 15.00 uur sloot hadden we geen tijd meer om die te gaan bekijken. We hebben te camper omgedraaid en besloten door Dartmoor Forest te toeren op zoek naar de Clapperbridges. De Clapper bridge bij Two Bridges hebben we niet kunnen vinden, dus reden we door naar Postbridge. Daar namen we een verkeerde afslag en toen we wilden keren nam Derk de bocht iets te krap en kwamen we weer vast te zitten. In de regen hebben we al onze trucs weer uitgeprobeerd maar deze keer kwamen we niet los. Een vriendelijke Engelsman met een dikke Volvo vroeg of hij ons kon helpen. Helaas hadden we beide geen sleepkabel in de auto. Hij kwam het het idee naar de volgende kruising te rijden en bij werklui een ketting op te halen en eventueel te vragen of zij zouden willen helpen met ons er uit slepen. Hij vertrok en enige tijd later kwam hij terug met een ketting die hij aan de beide trekhaken wilde binden om ons er achteruit uit te trekken. Zo gezegd, zo gedaan. Het ging fantastisch. Er kwam nog een politieagent voorbij die ons vroeg of we problemen hadden. Hij maakte een praatje en een grapje, en toen we weer klaar stonden om te vertrekken vertrok hij ook. Terug bij Postbridge zagen we de Clapperbridge ook vanaf de weg. Hier kwamen we de politieagent nog een keer tegen en hij groette ons vriendelijk. Nu konden we weer genieten van de inmiddels teruggekomen zon. We hebben een fantastische rondrit gemaakt door Dartmoor Forest. Uiteidelijk kwamen we door alle vertragingen die dag om 19:00 uur pas aan bij The Castle inn in Lydford. We hadden gelezen dat als je daar wat eet er gratis kan overnachten. In de NKC-app stond dat de “pies” hier erg goed waren. En daar was geen woord van gelogen. We hebben heerlijk gegeten, en moe en voldaan zaten we nog maar net in de camper toen het weer eens ging regenen……….

24 AUG:

………En vanmorgen regende het nog steeds, dus de bezichtiging van Lydford Gorge viel letterlijk en figuurlijk in het water. We zijn toen richting Okehampton, Bideford naar Barnstaple gereden. De hele weg hadden we regen maar gelukkig in Barnstaple aangekomen was het droog en hebben we een wandeling door het centrum gemaakt. Na een uurtje of 2 hier gewandeld te hebben zijn we weer in de camper gestapt en via omwegen en verkeerde wegen kwamen we aan in Lynmouth. Een onverwacht mooi stadje waar van 2 kanten een waterval door het dorp naar de zee stroomt. Hier hebben we nog even te tijd genomen om een wandeling te maken en een ijsje te eten. Om ongeveer 17:00 uur zijn we door gereden langs de kustweg naar Porlock. Even voor het dorpje staan we nu op een parkeerplaats en kijken uit over bloeiende heide en een prachtige kustlijn. Kortom een fantastisch plekje. En dat we een beetje scheef staan nemen we op de koop toe.

25 AUG:

Vannacht niet echt fijn geslapen, wat een storm hier op het mooiste plekje van de vakantie. We stonden met camper en al te schudden. Vanmorgen om half 6 wel een paar mooie foto’s gemaakt van de zonsopkomst. Wat een mooi gezicht, die paarse heide in bloei en een fel rode zon die precies tussen de aarde en een wolk doorschijnt. Omdat het toch nog vroeg was nog maar even terug in bed, toen we later klaar waren voor vertrek begon het weer eens te regenen. We hadden geprobeerd een mooie route in de navigatie te zettenen kwamen in Wells aan. Hier aangekomen was het droog dus hebben we nog even een wandeling gemaakt langs de Kathedraal en de aparte huisjes die ze hier hebben staan. Toen we weer in de camper zaten zijn we door gereden naar Cheddar. Omdat het nog steeds niet droog was besloten we de weg te nemen door de kloof. Het eerste stukje van de weg is prachtig door de kloof met hoge steile bergen om je heen. We zijn binnen door richting Bristol gereden, omdat Derk een speciale brug wilde zien. Na heel wat omzwervingen en een aantal keer verkeerd rijden kwamen we terecht in de verkeersdrukte van Bristol, waardoor we laat aan kwamen in Bath. We hebben heel brutaal de camper geparkeerd bij het busstation, waar je na 20:00 uur voor 2 pond mocht staan voor de nacht. Na snel iets te eten in elkaar te hebben geflanst, hebben we toch nog maar even de wandelschoenen aangetrokken voor een wandeling door Bath. Uiteindelijk kwamen we op een plein met een taxfree winkeltje met glas-in-lood, waar Yvonne toch wel even binnen wilde kijken om wat ideetjes op te doen. Derk wilde graag in één van de “pomp rooms” kijken, helaas werd ook hier weer intree voor gevraagd. Ook hadden we de hond bij ons dus besloten we daar niet naar binnen te gaan. Na even gebruik te hebben gemaakt van de Wi-Fi van de toeristinformatie, zijn we verder gelopen naar de Avon, de rivier die door Bath loopt. Na de stroomversnelling uitgebreid op de foto te hebben gezet besloten we terug te lopen naar de camper. We hadden gelezen dat er ook nog een Thermaal bad moest zijn dus op de terugweg gingen we opzoek. Na er achteraf al een keer langs te zijn gelopen, hebben we het gevonden. Het zag er prachtig uit, maar we schrokken toch wel van de prijs….. 32 Pond p/p voor 2 uur. Weer terug bij de camper hebben we nog iets gedronken en zijn toen naar bed gegaan.

26 AUG:

Vanmorgen weer met regen vertrokken. Toen we bij Stonehedge aan kwamen regende het nog! Eerst maar even koffie gezet (en gedronken), waarna het toch nog droog werd. We besloten de pendelbus te nemen naar de stenen, helaas kon de hond niet mee. Toen we weer terug kwamen bij de parkeerplaats hebben we de tentoonstelling nog even bekeken. Na een laatste blik op Stonehedge toen we op de snelweg reden werd het weer steeds beter. We moesten nu toch wel maken dat we een flinke ruk richting het oosten maakten want nog 2 nachtjes in Engeland en dan moesten we toch echt bij de boor zijn. We besloten een plekje te zoeken aan de Thames in Henley on Thames. Op de parkeerplaats van het roei-museum zagen we op de NKC-app, dat we konden staan. Hier zouden we ook water kunnen krijgen, want onze water tank was nu echt zo goed als leeg. Daar aangekomen stonden we op een prachtig plekje, met kraan zoals beschreven. Het was wel jammer dat onze waterslag niet lang genoeg was. Na een wandeling door het dorpje, hebben we een gieter gekocht, om zo toch maar aan water te komen. In het dorp op een terrasje hebben we heerlijk een home made broodje hamburger gegeten met patatjes. Hier zaten we naast Engelsendie al snel een praatje maakten met ons. De honden hadden heel graag even willen ravotten met elkaar maar op het terras was dat geen goed idee. Terug bij de camper hebben we de watertank gevuld met de gieter. En hebben we nog even heerlijk genoten van het uitzicht op de Thames.

27 AUG:

Vanmorgen werden we wakker met het zonnetje dat door het dakluik loerde. We besloten hier nog wat te wandelen maar dan de andere kant op dan het dorp. We kwamen na ongeveer 800 meter aan bij een waterversnelling en een sluis voor boten. Dit hadden we niet verwacht, al snel konden we niet verder dus zijn we weer terug gelopen. Omdat we nog brood moesten hebben zijn we toch maar weer naar het centrum gelopen. Hier bleek markt te zijn met vers gebakken brood. Hier hebben we een heerlijk brood gekocht, zodat we morgen op de boot konden ontbijten. Na op de markt nog 3 platen te hebben gekocht voor onze nieuw in te richten tuin thuis zijn we weer terug gegaan naar de camper. Na nog wat rommeltjes te hebben opgeruimd zijn we vertrokken richting Harwich. Na een gesprek met de medewerkster van de bloemen winkel, adviseerde ze ons om de KEW gardens te gaan bekijken. We hadden van haar het adres gekregen en de navigatie bracht ons er heen. Hoe dichterbij we kwamen, hoe meer we er van overtuigd waren dat we IN Londen reden. Dit hadden we eigenlijk niet in de planning. Aangekomen op het adres, was het onmogelijk een parkeerplaats te vinden. Toen we er achter kwamen dat de intree ook nog eens 15 pond p/p kostte, besloten we door te rijden naar Harwich. Na wat problemen met de navigatie (het bleek dat hij niet goed stond ingesteld)reden we vrij vlot om Londen heen. Om er nog even uit te kunnen zochten we in Chelmford een tuincentrum op. Hier hebben we even heerlijk rondgelopen in de zon. Na nog wat te hebben gedronken zijn we verder gegaan naar Clacton on sea. Hier hebben we langs het strand gewandeld en onze laatste Fish en chips gegeten. Die zouden we ons de hele avond nog herinneren….. Langs Holland on sea zijn we binnendoor naar Harwich gereden opzoek naar een plekje voor ons laatste nachtje Engeland. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij de Lidl vlak bij het punt waar de boot vertrekt. Alle auto’s die van de boot afkwamen kwamen hier langs, dus best wel druk.

28 AUG:

Vanmorgen liep de wekker vroeg af. Snel aankleden, brood smeren en koffie maken voor op de boot. Om 7:30 uur stonden we bij de boot. Om 8:45 uur konden we pas op de boot. Het weer is heerlijk, dus we zitten lekker buiten in het zonnetje. Om 9:15 uur vertrekt de boot, een lange zit begint. Dan heb je mooi tijd om het reisverslag af te typen. Om 17:15 uur (NL tijd) hopen we weer aan land te zijn. Dan is de vakantie toch echt wel voorbij.