2014 Zomervakantie Oostenrijk & Hongarije & Polen

Zaterdag 26 juli (9:15)(560km)

Vertrek naar hoofdbestemming Budapest.

Deze Vakantie zijn we laat begonnen met een bestemming zoeken waar we heen wilden maar uiteindelijk gekozen om langs de Donau te gaan.

De eerste dag hadden we als bestemming Kitzingen an Main maar het is Dettelbach geworden. Net even voor Kitzingen

Hier was een camperplaats aan de Main en we waren er tegen 1600 uur.

Toen we net stonden betrok het weer en een bui trok over ons heen maar erna toch lekker buiten gezeten en s avonds hebben we het dorp ingelopen en zag Yvon een grappig autootje een pillentaxi.

Dat zag ze zich zelf nog wel als eigen bedrijfje. Dat kennen ze in Nederland nog niet.

IMG_8581.2

Misschien een idee. Verder was het een mooi historisch dorpje

Zondag 27 Juli (318km)

Toen we weer klaar waren hadden we besloten om toch maar weer een flink stukje te gaan rijden omdat we maar drie week vakantie hebben en Budapest best wel een eindje rijden is.

We hebben tussen de middag gestaan in Pielenhofen aan de Naab .

Een heel leuk plekje met een kleine stroomvesnelling waar je over kon lopen en gekeken naar wat kanovaarders.

Hier hebben we gepicknickt met uitzicht over de Naab.

Eenmaal uitgerust weer verder en gestopt bij Vilshofen (23 km voor Passau)

Hier was het best wel warm en konden bijna niet voor de camper zitten.

Deze camperplek had een heel leuk uitzicht op de brug over de Donau en kwamen er steeds sportvliegtuigjes over ons heen.

Aan de andere kant van de brug was een landingsbaan.

Aan het eind van de middag nog even gewandeld in Vilshofen en weer zo`n mooi kerktorentje met een bolletje erop.

‘s Avonds nog geprobeerd om een foto te maken in het donker van de brug.

IMG_8621.1

Maandag 28 juli (224,4km)

‘s Ochtends na ontbijt weer vertrokken richting Wenen.

We wilden ergens aan de Donau koffiedrinken maar eenmaal in Oostenrijk kan je toch moeilijker stoppen dan we dachten.

Toen maar ergens bij een Imbiss gestaan omdat er ook ff gratis wifi was.

Daar wat gegeten en vervolgens onze overnachtingplaats gezocht in Aggsbach Markt

Deze camperplek staan we letterlijk met uitzicht op de Donau . een leuk plekje met een klein dorpje wat weer geschikt was voor de avondwandeling.

Dinsdag 29 juli (89,2 km)

Deze dag zijn we naar Kritzendorf gereden daar is een Treinstation met een gratis camperplaats.

Uitermate geschikt voor een bezoek aan Wenen. Er was zelfs een punt waar je vers water en afvalwater kan lozen.

We hebben hiervan daar de trein gepakt voor 2,20 pp naar Heiligen stad en vanuit daar de Metro tot aan Karlsplatz. We werden daar nog aangesproken door een controleur dat de hond geen muilkorf droeg. We kregen een waarschuwing. Toch maar een keer zo`n ding kopen zeker ook voor Budapest wat er nog aan zit te komen. We hadden een dagkaart gekocht om overal die dag met de metro naar toe te kunnen. We zijn het alleen niet nodig geweest. Het ligt allemaal best wel centraal bij elkaar.

We zijn niet in de mooie gebouwen geweest alleen maar geproefd Dat er nog wel veel meer te zien was. Maar aangezien we nog een hele reis voor ons hadden hebben we het maar zo gelaten.

Derk heeft ‘s avonds nog met de hond gewandeld richting het dorp en kwam daar een bord riedernwandeling tegen.

Voor degene die nog niet uitgewandeld waren is dit wel een mooie tocht. Derk heeft hem niet afgemaakt was toch een beetje stijl. Maar wel een mooie uitzicht over wenen

IMG_8713.2IMG_8720

We hadden ook in de planning om een mooie fietsroute langs de Donau te fietsen maar we waren misschien iets te gehaast om in Hongarije te komen, maar fietsen kan je er zeker mooi

Woensdag 30 juli (198,4 km)

We zijn deze dag naar Hongarije gereden maar wilden eerst nog via Slowakije een bezoek brengen aan Bratislava. Maar toen we de stad in de verte zagen en gestopt waren bij een benzinepomp kwam er een opdringerige man naar ons toe om messen of parfum te verkopen . deze man was erg vervelden en we zagen meerdere van deze mannen lopen. Dus hielden we Bratislava voor wat het was en Zijn richting Balatonmeer gereden. Toen we Bij het plaatsje Papa aankwamen hadden we van tevoren gelezen dat hier de beste camping van 2014 moest staan.

Hier hebben we dus ingecheked en het was ook een hele schone en vriendelijke camping met gratis wifi. Hier is een thermalbad bij waar je met 40 procent korting in mocht zwemmen.

Een prachtige zwembad. ;s Avonds hadden we hier onweer maar was niet hinderlijk voor ons.

IMG_8777.5

Donderdag 31 juli (0 km)

Deze dag hebben we ‘s ochtends samen met de hond naar het dorp Papa gefietst .

Een mooi klein centrum wat weer oud aandeed. Hier een ijsje gegeten en een durum van de Turk gegeten.

Daar vandaan weer naar de camping gegaan want we wilden nog genieten van het mooie zwembad erbij.

Deze dag was ook een 10 jarig bestaan van de camping en dat werd ‘s avonds gevierd met gratis goulash soep, wel zelf je bord meenemen en later werd er Hongaars gedanst.

Vrijdag 1 augustus (102,4 km)

Deze dag vertokken we uit Pápa en kwamen we aan bij het Balatonmeer. Hier hebben we gewandeld bij Tihany.  Een soort schiereiland wat wel aan het vaste land ligt. Hier hebben we een ijsje en nieuwe portemonnee gekocht.

Daarvandaan hebben we een camping opgezocht aan de Oostenrijkse kant in Blalatonakali . Hier hebben we gezwommen in het Balatonmeer. We merkten wel dat je hier waterschoenen nodig bent. En als je wat verder in het water komt er veel waterplanten zaten. ‘s Avonds wilden wee BBQ-en maar toen kregen we toch een onweer. Toen zijn we maar uit eten gegaan. Eten kost hier nog steeds bitter weinig. Ik zat me al af te vragen dat zelf eten kopen bijna net zoveel kost. Derk zijn maaltijd zag er heerlijk uit. En was ook lekker maar behoorlijk pittig. maar een litertje bier hielp hem erbij. Toen we terug kwamen was er geen stroom meer in bij ons in de buurt maar we hadden genoeg snoeren bij ons om ergens anders stroom weg te halen.

IMG_8862IMG_8826.4IMG_8834

Zaterdag 2 augustus ( 102 km)

Deze dag wilden we aan de andere kant van het Balatonmeer komen. Na een stukje gereden te hebben zijn we gestopt in Badascony waar een kermis en veel kraampjes waren. Daar even gewandeld en weer een ijsje gekocht. Onderweg in Balatonberény hebben we nog een luchtbed gekocht omdat het toch wel erg lekker dobberd op het water.  En toen zijn we door gereden tot aan Balatonlelle en daar de camping opgezocht. Toen we hier eenmaal weer in het water kwamen was het water hier veel ondieper en de bodem was heel schoon met zand. De dag ervoor had het hier heel veel geregend en dat hebben we gezien. Maar we hebben een plekje gezocht zo dicht mogelijk bij het meer en dat is gelukt. Dit is een hele mooie camping en we hebben weer genoten van het zwemmen in het meer.

IMG_8899IMG_8922IMG_8933IMG_8934.5IMG_8934IMG_8935IMG_8939

Zondag 3 augustus (0 km)

Vandaag besloten we nog een dagje te blijven waar we waren en ’s morgens eerst maar begonnen met een heerlijke duik in het meer. Toen we het hoorden rommelen en de bui zagen naderen zijn we er uit gegaan en ons omgekleed. Tussen te buien door zijn we naar Balatonlelle gefietst, dat was een gezellig dorpje met kraampjes waar je van alles kon kopen. Joyce heeft hier nog een leuk jurkje gekocht. In de loop van de middag klaarde het weer op en na een lekker broodje Gyros en een halve liter vruchtenlimonade zijn we nog even verder gelopen. We zagen verschillende mensen lopen met en rond “iets” in een boterhamzakje waar ze heerlijk van liepen te smullen. Bij een kraampje aangekomen waar die dingen vers voor je gemaakt werden hebben we ons er toch aan gewaagd. Het was een soort brooddeeg wat om een vorm gedraaid wordt, en dan kan je kiezen wat je er op wilt. Wij hebben gekozen voor chocolade met nootjes. Het was heerlijk! Inmiddels was het droog geworden en kwam de zon al weer door, dus besloten we terug te fietsen naar de camping voor nog een heerlijk verfrissende duik. Aan het begin van de avond hebben we even heerlijk gedoucht en zijn we naar Balatonszemes gefietst. Zoey in de hondenkar achter de fiets geeft bij alle Hongaren een glimlach op het gezicht, dit hebben ze volgens ons nog nooit gezien. In Balatonszemes hebben we heerlijk gegeten en ter afsluiting nog een heerlijk ijsje gekocht bij de Italiaan.

IMG_8974 IMG_8986 IMG_8983

Maandag 4 augustus (325km)

Deze ochtend hebben we nog even benut om een laatste duik te nemen in het meer en na een lekkere douche en een paar broodjes voor lunch, zijn we om ongeveer 13.00 uur verstrokken richting Nagykörös naar het plaatsje Kocsér, waar volgens Derk een Kersentuin moest zijn met kersen can 4 cm doorsnee. We hebben de hele weg binnen door gereden wat erg ophield. Na een paar keer te zijn misgereden hebben we het met behulp van een plaatselijke Hongaar toch bij de camping aangekomen. Hij bracht ons tot aan de oprit van de camping. Hier hadden wij al onze bedenkingen

omdat het groen op de oprit wel 50cm hoog stond. Voor het hek aangekomen, stonden er 3 caravans maar geen mens te bekennen en een groot hangslot op het hek was duidelijk voor ons. Dit bestond niet meer, ondanks de goede beoordeling op de NKC-app. We zijn de hele slechte weg weer terug gereden en besloten eerst maat iets te eten onderweg. In de buurt van Abony reden we langs een Pizzeria en hier hebben we snel een hapje gegeten. Toen zijn we snel doorgereden richting Szolnok. Hier hebben we getankt en gevraagd waar een camping was. Na aanwijzingen van het personeel reden we er in één keer naartoe. We kwamen uit bij Tiszaligeti Motel es Camping. Na het inchecken bleek dat we de camping voor ons zelf hadden want er stond verder niemand. We hebben nog een poging gedaan buiten iets te drinken maar dit viel tegen door de muggen die ons aanvielen alsof ze jaren niet hadden gegeten……

IMG_9002 IMG_9010 IMG_9015 IMG_9017

Dinsdag 5 augustus (149km)

Deze ochtend hebben we snel ons broodje gegeten en zijn vertrokken. Dit was een camping voor één keer. Via Jászberény en Dormánd hebben we een stukje snelweg genomen en bij Mezönagymihály de afslag genomen naar Mezönyárád en Bükkábrány en zo via Sály in Latorpuszta terecht gekomen. Hier is een camping Farm Lator, gerund door Nederlanders. De eigenaar geeft excursies voor vogels en vlinders in het Bükk-gebergte. We kwamen hier onaangekondigd aan, konden wel blijven staan maar reserveren heeft de voorkeur. Naast camping kan je hier ook een kamer huren.

In het dorpje Latorpuszta wonen ook roma`s . hieraan kon je wel zien dat er in dit plaatsje de tijd had stil gestaan. Toen we naar de camping reden zagen een jochie die de waterpomp bediende en waar aan een slang was bevestigd en vader waste zijn auto ermee.

S’middags hebben Derk en Yvonne een kleine wandeling achter de camping gelopen. Je kan daar de bossen in lopen maar het was voor yvon aan de stijle kant en hebben we het afgebroken. We kwamen daar een paar mooie huizen tegen waar je wel kon zien waar de hond voor was aangeschaft.

Ze lagen met een ketting vast voor het hek

Woensdag 6 augustus (243 km )

s’Morgens toen Derk de hond uitliet is hij richting de Roma`s gelopen en zag een vrouw de prullenbakken nazoeken . hij is nog een klein stukje doorgelopen maar vertrouwde zich ook niet helemaal alleen. Later kwam de eigenaar van de camping bij ons om te vragen of hij nog wat voor ons kon betekenen. We konden een excursie krijgen maar moesten dan een dag of drie wachten. Dat duurde ons te lang en toen heeft hij ons een plekje op de kaar aangeduid waar kraanvogels moesten zitten. Toen besloten we maar om daar heen te gaan. We reden naar Fiszabábolna dat is een gebied puszta (vlakke land wat natuurgebied is) hier hebben we gewandeld en 2 soorten kraanvogels gezien en wat eenden en 2 vogels met blauwe vleugels. We hebben zelfs nog een tijd in zo`n vogelkijkhut gezeten maar de kraanvogels zijn wel heel schuw. Maar wel mooi om te doen.in dit gebied zie je ook in elk dorpje veel ooievaars op de elektriciteit palen zitten. Ze waren niet te tellen zoveel als wij er gezien hebben. Toen we hier weer een beetje waren uitgekeken zijn we richting Budapest gereden en hebben een camping in Budapest opgezocht. Deze camping was netjes maar veel meer moet je er ook niet van voorstellen. Ze waren wel behulpzaam en er was gratis Wi-Fi. De camping eigenaar stelde voor op een ticket Hop on / Hop off voor Budapest te nemen. Deze kostte ongeveer 20 euro per persoon maar dan kon je de hele dag met een sightseeing bus op en af stappen in Budapest waar je maar wilde en er zat ook nog een boot tocht bij in. Deze hebben wij maar genomen. Hij gaf ook een duidelijke uitleg om in Budapest te komen.

Donderdag 7 augustus (0 km)

s’Morgens hebben we eerst lijn 44 genomen (bus) die zette ons bij de metro af. Daar hebben we een dagkaart van de metro gekocht en de rode lijn en uit gestapt in Deak Ferent  tér (6 e halte). Dit ging heel gemakkelijk, toen stonden we midden in het centrum. Hier hebben heel veel gezien. De hele dag rond gekeken en de rondvaartboot was ook heel mooi om te doen. s ’Avonds is Budapest ook heel leuk met mooie verlichte gebouwen. We zijn om half tien naar het centrum gegaan en waren pas om 11 uur s ’avonds weer bij de camper. We konden de volgende dag nog gratis met de hop on/hop of ticket reizen maar we vonden dat teveel van het goede. De eigenaar van de camping heeft deze aan Hongaarse kindertjes gegeven zodat die ook een keertje met die bus konden reizen.

Vrijdag 8 augustus (94 km)

Deze dag hadden we besloten een stukje richting Vac te gaan. Daar eenmaal aangekomen wilden we met het pontje over varen maar daar kon de camper niet over. De knik was te groot om op de boot te gaan en de fietsendrager zou dan de grond raken. Toen besloten we de camper daar te laten staan en zijn we met de fiets over de Donau gevaren en hebben we Vac bekeken. Toen langs de Donau gefietst richting een andere Pondje om zo een rondje te fietsen. We hadden eigenlijk afgesproken dat Joyce en Yvon Bij een camping zouden blijven als we die onderweg zouden tegen komen. Maar we waren ineens alweer dicht bij de camper. Hier hebben we 37 km gefietst. Toen alles weer ingeladen en een camping langs de Donau opgezocht, we kwamen uit in Dömös.

Zaterdag 9 Augustus (0 km)

Dit was voor ons een rustdag een beetje gezwommen op de camping. Beetje gefietst naar het dorp en Derk heeft nog een klein stukje gefietst tegenover de camping. Hier kwam hij een wandelpark tegen .Hij is er een klein stukje in gefietst en leek heel mooi maar we hadden een rustdag. Het gebied is hier wel heel mooi.Later hoorde hij dat je in dat bos een wandeling was met watervalletjes en ladders waar je bij omhoog moest klauteren

Zondag 10 Augustus (351 km)

We zijn tegen half 11 vertrokken richting Slowakije. Daar hebben we net voor de snelweg een vignet gekocht bij een benzinepomp en een kaart van Slowakije. Deze pomphouder stuurde Derk de winkel uit omdat hij iemand moest helpen met gas tanken en deed de zaak toen op slot. 5 minuten later deed hij hem weer open. Wie weet wat voor gasten er wel allemaal aan de pomp komen. We hebben deze dag best wel een heel stuk gereden en we wilden een camping zoeken in het Bükk gebergte. De route hiernaar toe was mooi. Alleen hebben we de campings niet gevonden en zijn we later even gestopt op een uitzichtpunt in Polen . het Bükkgebergte is een heel skigebied en heel geschikt voor wandelingen. Op een bord stond zelfs dat er beren leven in dit gebied. Na de pauze zijn we naar Zakopane gereden en daar een camping opgezocht. Deze camping waren de wc’s niet heel bijzonder maar wel stond je gelijk naast de markt. We waren hier pas tegen 18:00 uur . We wilden toen wat eten in Zakopane maar eenmaal op de markt moest je betalen met zloty. Dus moesten we eerst naar de bank en dat was 3 km lopen. Dit vonden we alweer aardig ver maar de paarden met koets stonden er ook en deze bracht ons voor 15 euro omgerekend naar het dorp pal voor de bank. Hier in het dorp hebben we gegrilde varkensvlees gegeten, dit zag er heerlijk uit maar achteraf was het best vet en machtig. Waar wij versteld van stonden hoeveel mensen hier wel niet op de markt liepen. Na het eten hebben we de markt richting de camper weer gelopen en waren tegen half 10 op de camping.

Maandag 11 Augustus (108 km)

Deze dag hielden we Zakopane wel voor gezien en wilden we naar de zoutmijn in Wieliczka. Hier kon je gelijk op de parkingplaats overnachten T oen we daar waren hebben we ons eerst georiënteerd of de hond wel in de mijn mocht. Dit was niet zo en zijn we tegen 14:30 uur met een Engelse gids in de mijn gegaan. De toer duurde 3 uur en bracht je o.a. bij een ondergrondse kapel waar nog kerkdiensten werden gehouden, ook kon je hem reserveren voor een bruiloft. Er stond ook een beeld van paus Johannes Paulus III, die was hier als schooljongen, student en kardinaal geweest. Tegen half 7 waren we uit de mijn en heeft Derk de hond opgehaald en zijn we uit eten gegaan .

Dinsdag 12 augustus (94 km)

Deze dag wilden we naar Krakau. We waren best allemaal al een beetje vermoeid door de drukke dagen en wilden er geen lange dag van maken. Tegen 10 uur reden we de camper de parkeerplaats af, Derk had een camperplek gevonden in krakau bij een camperdealer Elcamp. Het was nog best een beetje moeilijk om daar te komen omdat we de navigatie niet voor elkaar hadden. Yvon heeft hem ernaar toe geloosd met de NKC app. Daar eenmaal aangekomen hebben we pal voor de camperdealer de bus genomen lijn 112 richting Krakau. We moesten daar uitstappen op Most Grunwaldzki. Daar hebben we de tram genomen naar het centrum, lijn 18. Dit ging heel goed en de hond hoefde hier geen muilkorf om. Krakau is een mooie stad die in de 2e wereldoorlog bespaard is gebleven. Hier waren dus ook veel oude gebouwen en kerken en  paarden met prachtige witte koetsen. Tegen 13:30 waren we weer terug bij de camper en zijn we naar Auswitch gereden. Om ongeveer 16:00 uur stonden we geparkeerd op de parkeerplaats van Park Auswitch. De parkeerplaats liep na 18:00 uur leeg en het leek dat we hier alleen zouden overnachten. Maar na 19:30 uur kwam er nog een Italiaanse camper naast ons staan, en zelfs nog een personen auto. Rond 20:30 uur kwam de nacht bewaker zich voorstellen en vertelde ons dat om 22:00 uur het hek zou worden gesloten. Dat gaf ons een veilig gevoel.

Woensdag 13 Augustus ( 380 km )

Na een rustige nacht zijn we tegen 10 uur naar de ingang van het kamp Auswitz gelopen en hebben we daar voor 10 euro een ticket gekocht inclusief gids. Hiermee zat ook een bus inbegrepen die je naar Birkenau heen en terug zou brengen.

Het kamp was heel indrukwekkend om te zien zeker werd je er stil van dat ze een gedeelte schoenen en brillen en haren hadden teruggevonden. Dit is nog maar een klein gedeelte. Gewoonn verschrikkelijk wat er hier wel niet afgespeeld heeft. Kan er nog wel meer over vertellen maar denk dat je het met eigen ogen moet zien om er een goede indruk van te krijgen.In Birkenau was het kamp waar je heen gestuurd werd om vergast te worden. Hier zie je pas hoe groot het kamp eigenlijk geweest is. Triest gewoon.

Tegen half 2 waren we terug en hebben we de camper gepakt om alvat een stukje richting huis te rijden en zijn we gestopt in Görlitz op een camperplaats waar je ook kon sporten. Je had een mooie uitzicht hier en hebben hier savonds gegeten bij de sportaccomedatie. Deze camperplaats is een aanrader. Jammer dat we niet even tijd hadden om Görlitz te bezoeken. Denk dat je hier heel leuk kan fietsen.

Donderdag 14 Augustus (437 km)

Deze dag zijn we smorgens rustig begonnen met ontbijten en hebben we de camper weer gevuld en tegen half 11 weer een stuk naar huis gereden en uiteindelijk gestopt in Hann Mundenbij een camperplaats  naast de camping.

Waar de werder/ de Fulda en de weser samen komen.

Een heel leuk dorpje met veel water en oude gebouwen. Hier nog een wandeling in het dorp gemaakt en heerlijk voor de camper gezeten tegenover de sluis. Waar af en toe een bootje of kano voorbij kwam.

Vrijdag 15 Augustus (489 km)

Vandaag zijn we naar Duiven gereden om een tuintafeltje te halen en vervolgens een bezoek aan melissa en jayden te brengen. Daar hebben we avond gegeten en tegen 20 uur zijn we naar huis gereden en was de vakantie weer over en hebben we bijna 4300 km gereden in 3 weken.