2012 zomervakantie Noorwegen

Dag 1 (21-7-2012) 799 KM

Vanmorgen was het vroeg uit de veren .

De wekker stond op 4 uur en we wilden rijden tegen 5 uur. Dat is niet helemaal gelukt. We pikten om kwart over vijf Johan, Christa en Roar op, na nog wat  problemen om  hun koelkast op 12 volt te krijgen gingen we om half zes echt van start.

Ondanks dat we richting het noorden gingen, hadden we op verschillende plekken nog wel oponthoud door drukte op de weg.

Uiteindelijk hebben we na wat omzwervingen in Hirtshals onze camper stilgezet op een camperplek vlakbij een benzine station, winkel en toerist-informatie.

Omdat het een vermoeiende dag is geweest gaan we straks maar op tijd naar bed.

Morgen ochtend kunnen we dan rustig aan doen, we hoeven ons pas om 11 uur te melden bij de boot.

Dag 2 (22-7-12) 26 KM

Vanmorgen konden we rustig aan doen. Om 8 uur waren we wakker en de lucht was strak blauw, alleen waaide het hard.

Om half 11 zijn we richting de boot vertrokken en om 12 uur mochten we op de boot. Om half 1 vertrok de boot, met 15 minuten vertraging. Om half 4 kwamen we aan in Kristiansand en duurde het even voor we door de douane waren. Helaas regende het bij aankomst. Toen we Kristiansand uit reden gingen we eerst opzoek naar een plek waar we de hond even konden uitlaten want die moest op de boot in de camper blijven. Johan gaf aan dat hij een camper plaats op de navigatie had gezien, we besloten daar naar toe te rijden en daar te overnachten. Via een omweg kwamen we weer terug in Kristiansand, waar we aan de fjord konden staan. Tijdens het eten zagen we de vissen springen, dus snel alles opgeruimd en de hengels klaar gemaakt. Helaas vingen we niet meer dan een paar slijmerige slierten van kwallen die langs ons aas zwommen. Omdat het nog steeds hard waaide waren we koud geworden. Christa had voor ons heerlijk warme chocolademelk gemaakt , die er goed in ging.

Dag 3 (23-7-12) 223KM

Toen we vanmorgen wakker werden regende het! Elke keer als we dachten dat het droog werd begon het weer. Dus we mogen best zeggen dat dit een slechte dag was.

Om half 10 zijn we vertrokken uit Kristiansand. We hadden nog wat vakantie broodjes uit Nederland. Maar na het ontbijt zijn Derk en Johan toch nog even naar de supermarkt gelopen voor brood voor tussen de middag en morgenochtend.

In de planning zat vandaag bij de Lysefjord te komen omdat we morgen dan kunnen lopen naar de Kjeragbolten (steen in kloof). Onderweg kwamen we veel mooie plekjes tegen, het viel alleen tegen om een plekje te vinden waar 2 campers op kunnen staan. Toch is het ons gelukt een plekje te vinden om even koffie te maken en dat heerlijk met een specialiteit uit de regio op te eten. Bij ons heet dat een puddingbroodje, maar dan een beetje anders. Ook ons eerste Noorse brood smaakte goed met een stukje makreel in tomaten saus.

De weggetjes werden steeds smaller en zeker het laatste stuk richting Kjerag was erg smal, kronkelig , ruig en soms ook stijl. We dachten aangekomen te zijn bij een mooi uitzichtpunt, maar dit bleek het vertrekpunt te zijn van de wandeltocht naar de Kjeragbolten. Van het uitzicht konden we echter niet genieten, het hele dal zat vol met wolken, en terwijl we er stonden zagen we de wolken omhoog komen. We hebben besloten hier te blijven staan en morgen hopen op beter weer om dan de wandeling richting de Kjerag bolten te maken.

Dag 4 (24-7-12) 0 KM

Het heeft de hele nacht geregend. Om 8 uur stonden we op en regende het nog steeds, dus we bleven twijfelen of we wel moesten gaan lopen. Na verloop van tijd hebben we toch besloten we toch te gaan wandelen en starten om 10:40 uur. Nog niet wetend wat ons hier te wachten stond. De heenreis verliep goed, we moesten 3 bergen over en tussen elke berg lag een vennetje of stroompje. Uit dat stroompje vulde iedereen zijn flesje, dus hebben wij dat water ook even geproefd. Heerlijk fris bergwater! Na de derde berg bleven we maar in de verte kleine mensjes zien dus de moed zonk ons al een beetje in de schoenen. Maar ja, als je al zover bent gekomen en dan het op het laatste stukje laat afweten, konden we niet over ons hart verkrijgen dus zijn we door gelopen tot aan DE steen. Het laatste stuk moesten we zelfs over sneeuw lopen om er bij te komen. Maar het uitzicht was prachtig. Yvonne en Joyce hebben de steen met hun voeten aangeraakt, maar er op gaan staan vonden we toch te gevaarlijk. Roar heeft wel op de steen gestaan, alleen omdat zijn moeder achterbleef met lopen, anders had die hem er aan zijn oortjes af getrokken.

Nu moesten we alleen nog die helse tocht terug maken. Alle moed bij elkaar geraapt zijn we toch weer op weg naar het beginpunt gegaan. Na alle 3 de bergen weer getrotseerd te hebben, kwam de laatsten om 21:30 aan bij de camper. We hebben toen maar besloten nog een nacht op de parkeerplaats te blijven slapen. Na een snel in elkaar geflanste maaltijd van spaghetti met tomatensaus met doperwten (je moet het doen met de voorraden die je hebt), zijn we erg moe maar toch voldaan gaan slapen.

Dag 5 (25-7-12) 104 KM

Vanmorgen kwamen we allemaal met spierpijn uit bed. Na een ontbijtje met koffie voelden we ons wat meer mens en hebben democratisch besloten terug te rijden naar weg 45  richting Stavanger. Langs de weg in Dirdalen, een weg door de vallei, kwamen langs een mooie stroomversnelling. Net toen we wilden stoppen zagen we een bordje met Manafossen. We besloten deze te volgen en sloegen af van weg 45 richting Frafjorddalen. Na een tunnel van 3,8 km en een steile weg met mooie haarspeldbochten kwamen we op de parkeerplaats bij de Manafossen. Tot onze schrik bleek dat we hier ook weer een half uur berg op moesten lopen. Met onze stramme spieren die we aan gisteren hebben overgehouden besloten we deze waterval te laten voor wat hij is. Na een lekker bakkie koffie zijn we terug gereden en hebben de camping opgezocht die we gezien hadden vlak nadat we de tunnel uitkwamen. Hier aangekomen was de receptie nog gesloten maar we konden een plekje uitzoeken en tussen 18:00 en 19:00 konden we bij de receptie betalen en onze douche munten halen. Na een heerlijk rustig middagje genietend van de zon hebben we ’s avonds ons vlees op de BBQ  gelegd en met een salade en wat broodjes, hebben we heerlijk gegeten. Omdat het erg afkoelde na het eten hebben we in de camper koffie gedronken en de foto’s en de film van gisteren bekeken, we konden er al een beetje om lachen.

Dag 6 (26-7-12) 154 KM

’s Morgens zijn we vertrokken van de camping Frafjord hytte. We zijn in één keer doorgereden naar Stavanger. Daar hebben we bij de haven een mooie parkeerplek voor de campers gezocht en zijn te voet Stavanger centrum in gegaan. Yvonne had al snel een bedel voor haar Pandora armband gevonden, een Viking! Die verkopen ze in Nederland niet. Joyce had al snel een paar oorbellen gevonden. Johan had zijn zinnen gezet op een mooie Noorse trui, nadat hij het prijskaartje zag van 3199 KR (bijna 430 Euro) heeft hij toch maar besloten hem daar niet te kopen. In de haven, midden in het centrum lag een groot cruise schip uit Panama. Op het marktplein was een “food festival”, l euk om te zien maar verder niets bijzonders. Om half 2 liep het parkeer kaartje af en hebben we in de camper nog wat gedronken en zijn doorgeren naar Lauvvik. Daar zijn we met de boor overgestoken naar Oanes en daar vandaan wilde we een leuk plekje zoeken aan de fjord omdat morgen  de preekstoel op de planning stond. We hebben in Jorpeland bij de haven aan de fjord gestaan en ’s middags nog even heerlijk van het zonnetje genoten. Derk is nog in het dorp naar een automaterialen zaak gereden omdat er een huishoudaccu kapot was in de camper. Later heeft hij hem uit de camper gehaald.

Dag 7 (27-7-12) 62 KM

Vanmorgen hebben we buiten ontbeten en even kaartjes geschreven voor het thuis front. Derk en Johan wilde graag naar de preekstoel lopen, de rest heeft dat vandaag laten afweten. Die hadden helse tocht van Kjeragbolten nog vers in het geheugen staan. Derk en Johan hebben eerst een nieuwe accu opgehaald en zijn toen doorgegaan naar de preekstoel. Om 11:10 uur zijn ze gestart met de wandeling naar boven, een uur later waren ze boven. Na een aantal mooie foto’s te hebben geschoten begonnen ze aan de wandeling naar beneden. Dat ging nog sneller dan naar boven. Derk gaf aan als hij al wilde stoppen gingen de benen verder. In vergelijking met de Kjeragbolten wandeling was dit een makkie vonden de mannen. Om 14:10 uur kwamen ze aan bij de camperplaats waar de rest op ze wachtte. Derk heeft toen de accu nog ingebouwd en aangesloten, inclusief grote vonk! Toen we om 16:00 uur wilde verstrekken kon het treeplankje in meer inklappen. Het bleek dat de trappetje niet was aangesloten op de accu. Na een trucje van Derk konden we toch vertrekken. We zijn van Jorpeland richting Hjemland gereden. Yvonne dacht een leuk plekje aan de fjord te vinden op het eiland Randoy. Na eer rondje op het eiland en het aan bewoners gevraagd te hebben bleek dat we het eiland weer af moesten en langs de fjord terug te rijden naar Fister. Daar was een camping vertelde ze ons en als we niet op een camping wilde staan konden we ook nog doorrijden naar een meertje. Daar zou een parkeerplaats gemaakt zijn en daar konden we wel staan werd gezegd. Bij dat meertje aangekomen was het verboden te kamperen bij het meer, en zijn we toch maar naar de camping “Fister camping” gereden en een plekje aan het water opgezocht. Joyce en Roar hebben ’s avonds nog even een hengel uitgegooid, maar helaas niks gevangen.

Dag 8 (28-7-12) 160 KM

Na vanmorgen wat langer geslapen te hebben dan normaal, hebben we eerst heerlijk buiten aan de fjord ontbeten. Om 11 uur zijn we van de camping vertrokken en na de campers te hebben volgetankt zijn we van start gegaan. We waren al snel in Hjelmeland en gingen vanuit daar naar Nesvik. Daar namen we de weg 13 naar Sand, waar we even een broodje hebben gegeten. Toen gingen we weer op weg naar de weg met veel watervallen. Na een aantal tunnels zijn we bij de Latefossen even uitgestapt om een paar mooie foto’s te schieten. Johan en Christa konden hier de camper niet kwijt en zijn een paar kilometer verderop blijven wachten op ons. Daarna wilde we door naar Odda om daar een plekje te vinden om te overnachten. Vlak voor Odda zagen we aan de andere kant van het meer een gletsjer, ineens zagen we een bordje met gletsjer 8 km, en besloten dat te volgen. Op de weg naar boven kwamen we over een brug en zagen hier een mooie plek om te overnachten. Nu staan we hier aan een woest riviertje waar het smeltwater van de gletsjer Buarbreen langs de camper stroomt. ’s Avonds hebben we de weg nog verder omhoog gewandeld en kregen een mooi uitzicht op de gletsjer die steeds blauwer leek te worden. Weer terug bij de camper hebben Joyce en Roar een kampvuur gemaakt van hout dat ze ’s middags al gesprokkeld hadden.

Dag 9 (29-7-12) 121 KM

Vanmorgen werden we met regen wakker, we hebben snel ontbeten en zijn vroeg vertrokken richting onze nieuwe bestemming. De nieuwe bestemming was Bergen. Op de navigatie hadden we opgezocht dat het niet zo heel ver moest zijn en dat dat dus haalbaar was op één dag. Bij Odda vandaan reden we links van de fjord omhoog en al snel verdwenen we in een tunnel van 11 kilometer. Aan de andere kant van de berg weer buiten gekomen was het ineens heel ander weer. Het was droog en de zon scheen. Tot Yvonne’s verbazing ( die zit nog altijd met de ouderwetse kaart op schoot) gingen we aan de andere kant van de berg niet rechts af, maar links af! Ze vond het wel een beetje vreemd maar zag al snel wat de bedoeling was, we zouden overvaren van Loftallstrand naar Gjermundshamn, een lange overtocht dus ook behoorlijk wat kronen betalen. We dachten dat is voorlopig de laatste overtocht, dus vooruit dan maar. Maar helaas als vrij snel bleek dat de navigatie nog een overtocht in petto had voor ons en wel van Venganeset richting Heggland. Hier vandaan reden we via Osoyro naar Bergen. Het weer was nog steeds goed, in tegenstelling tot waar Bergen om bekend staat, REGEN! We vonden een camperplek in de stad, vlak bij een hoge brug vlak bij het water.  Om 13:15 uur stonden we stil en hadden we nog mooi even tijd om Bergen in te gaan. Het was van deze camperplek 15 minuten lopen naar het centrum, waar een vismarkt was. Ook hier schrokken we weer van de prijzen.21 euro voor een klein bordje garnalen met een beetje groente en een bolletje. Dit hebben wij maar niet gedaan. Uiteindelijk waren we rond etenstijd weer terug bij de camper en hebben hier onze avond door gebracht. Joyce heeft hier onze eerste vis gevangen, een kabeljauw!  “Gelukkig” hebben we ook nog een paar regenbuitjes gehad, want dat hoort er toch bij in Bergen.

Dag 10 (30-7-12) 186 KM

Vanmorgen bleek dat het best mooi weer kan zijn in Bergen, wij hebben het gezien. Na het ontbijt zijn we snel op weg gegaan want we hadden in de planning om naar Flam te rijden vandaag. Doordat we over de doorgaande weg reden telde de navigatie de kilometers snel af. Onderweg nog even boodschappen gedaan bij de Joker, want met dit weer konden we wel barbecueën. Na een lekker ijsje, dat hoort er toch wel bij met een temperatuur van 20 graden, gingen we snel weer verder want als we op tijd waren konden we misschien nog met het treintje mee. Om 13:15 uur kochten we een kaartje voor de treinreis van Flam naar Myrdal en weer terug. De trein zou om 13:35 vertrekken dus het paste allemaal mooi. Na een leuke rit met het treintje konden we na 3 kwartier nog even 5 minuten uitstappen om wat foto’s te nemen van de waterval Kjosvoss. In Myrdal aangekomen zijn we in het treintje blijven zitten omdat we dachten gelezen te hebben dat het het laatste treintje was dat naar beneden ging. Weer in Flam aangekomen bleek dat er toch nog meer ritten gingen, dus hadden we best één trein later terug kunnen gaan. Na nog wat te hebben rond gekeken in de souvenirwinkels besloten we een plekje te zoeken om te overnachten aan de Sognefjord. Bij Aurland zijn we de E16 af gegaan en vlak bij het dorp, achter de brandweerkazerne hebben we een mooi plekje gevonden aan de fjord.

Dag 11 (31-7-12) 225 KM

Zo mooi als het weer gisteren geweest was, zo slecht was het vannacht. Het heeft geplensd en ook nog eens erg geonweerd. Toen we wakker werden was het droog en deed de zon ook zijn best er door te komen. We zijn om ongeveer 10 uur gaan rijden en besloten over de berg heen te gaan, in plaats van de langste tunnel van Noorwegen te nemen (26 km). Van uit Aurland zijn we om hoog geklommen met de camper tot het uitzicht punt waar we gisteravond beneden vandaan naar hebben zitten kijken met de verrekijker. Na daar de nodige foto’s te hebben genomen en natuurlijk een kijkje te hebben genomen op de dames wc (daar kan je zittend op de pot genieten van het uitzicht!), gingen we weer verder over de Horndalvegen. Ongeveer op het hooste punt wilde Joyce en Roar wel even in de sneeuw spelen, samen met Zoey. Zoey rende als een gek door de sneeuw en rende ook achter een ijsballen aan. Na een kleine overtocht met een veerpont richting Kaupanger, hebben we onze weg verder vervolgd richting Nigardsbreen. De camper hebben we op de parkeerplaats geparkeerd. Derk Johan, Christa en Roar zijn gaan lopen naar de gletsjer, Yvonne en Joyce hebben het bootje genomen. Na het eindpunt van het bootje zijn we met zijn allen richting de gletsjer gelopen en genoten van de indrukwekkende beelden van de gletsjer en zijn mooie blauwe kleur. Om 17:00 uur waren we weer terug bij de camper en besloten we nog een uurtje de zelfde weg weer terug te nemen richting Sogndalsfjora en zo om de Jostedalsbreen heen te rijden, want de volgende bestemming op ons verlanglijstje is Geiranger! We staan vannacht op een picknick plek/informatie punt Langs weg nummer 5 tussen Sogndalfjora en de Frudalstunnel met een mooi uitzicht over een meer. Helaas regent het, dus zijn we gedwongen binnen te zitten.

Dag 12 (1-8-12) 200 KM

Na vanmorgen te hebben ontbeten zijn we om 9:30 uur op pad gegaan met als doel de Geiranger. Het was fris, de thermometer in de camper gaf maar 11 graden aan. Via weg 5, weg E 39 en de wat smallere weg 55, zijn we via de 15 richting Geiranger gereden. Het laatste stuk was weg 63, of beter bekend als de Trollstigen. Eerst klim je kilometers lang alleen maar omhoog en eenmaal bijna bij de Geiranger aangekomen rij je van de ene haarspeldbocht naar de andere op een niks te brede weg, waar je elkaar soms amper kan passeren. Bij het uitzichtpunt over de Geirangerfjord aangekomen ben je dat ook snel weer vergeten. Toen wij daar aankwamen lagen er 2 grote cruiseschepen voor anker in de fjord. Eenmaal een plekje gevonden op de Geiranger camping hebben we thee gedronken en zijn toen nog even het dorpje in geweest. Het was er erg druk en na wat snuffelen in de souvenirwinkels hebben we heerlijk op een bankje gekeken naar de mensen die weer terug moesten op de cruiseschepen, en met kleine bootjes heen en weer werden gebracht. Elke keer als wij dachten dat een schip zou vertrekken arriveerde er weer een bus vol met passagiers die nog aan boord moesten. Uiteindelijk om 18:30 uur was het zover en werden de kleine bootjes langs het schip omhoog getakeld, klonken een paar knallen en een grote scheepshoorn en vertrok het kolossale schip richting zee.

Dag 13 (2-8-12) 131 KM

Voordat we vanmorgen zo ver waren dat we konden vertrekken, hoorde we weer kanonschoten en kwam er weer een gigantisch cruiseschip aan. Daar hebben we nog maar even naar staan kijken en toen die voor anker lag, en de eerste passagiers al met sloepjes naar de wal werden gebracht zijn wij vertrokken richting Trollstigen. Na onze ervaring van de afdaling van gisteren hielden we ons hart vast, maar boven aangekomen is het ons allemaal meegevallen. Zeker toen we 2 rendieren dicht bij de weg tegen kwamen. Ondanks het stopverbod dat daar geldt hebben we toch te de campers even aan de kant stilgezet en snel uit het raampje wat foto’s genomen, en ze zelfs even op film gezet. Bij de kruising met weg nr. 15 zijn we die opgedraaid en hebben die gevolgd tot Lom. Daar hebben we de camper even geparkeerd en hebben daar een ijsje gegeten en een leuk souvenirwinkeltje bekeken. Toen hebben we ook besloten langs het water een plekje te zoeken om te overnachten. Op een picknick plek langs weg nr. 15 hebben we in twijfel gestaan om daar te overnachten. Dankzij Google-maps zagen we dat er aan de overkant van het meer bij Vaga een parkeerplaats was aan het water. Die hebben we opgezocht, het nadeel was alleen dat het een onverharde plek was en dat het zand erg naar binnen liep. Derk heeft toen een tegelpad voor de camper gemaakt van stenen die op een bult lagen op de parkeerplaats, nu konden we vanaf het gras naar binnen lopen zonder het zand mee te nemen. We stonden hier om 14:45 uur, dus genoeg tijd om te proberen wat vis te vangen wat we ons zelf al lang genoeg hadden beloofd om op het menu te zetten. Ondanks dat we de vissen zagen springen hebben we niks gevangen, alleen al ons kunst aas verspeeld!

Dag 14 (3-8-12) 184 KM

Gisteravond hebben we besloten de 51 richting het zuiden te nemen, de “snelwegen” gaan we toch een beetje omzeilen. Deze weg ging vreselijk omhoog. Op een gegeven moment zaten we op 1400 meter boven zee spiegel. Het eerste stuk tot Beitostolen was een onbewoond gebied. Toen we daar bijna waren zakte de brandstof meter tot een erg laag niveau. Yvonne maakte al een opmerking, als er in Beitostolen geen benzinestation is hebben we een behoorlijk probleem. Maar gelukkig er was een tankstation, en stonden we nog niet droog. We zijn via Fagernes doorgereden in de richting van Gol. Omdat de tijd door ging en we geen geschikte plek konden vinden om te overnachten, hebben we besloten een camping te nemen. Deze stond aan een leuk stroompje waar we ook nog even geprobeerd hebben vis te vangen. Helaas vingen we hier ook weer niks, en het begon ook nog te regenen dus hebben we hier ook de moed maar weer opgegeven wat te vangen.

Dag 15 (4-8-12) 157 KM

Na vanmorgen allemaal een heerlijke douche te hebben genomen, zijn we tegen 11 uur vertrokken in de richting van Geilo. Het was een grote vraag waar we vandaag terecht zouden komen. We hadden we in de planning te gaan wildcamperen. Op de weg van Geilo richting Kongsberg zaten we midden tussen de wielrenners die berg op en berg af een wedstrijd reden. Als we berg op gingen konden we ze wel inhalen, hoewel dat soms ook niet mee viel in de bochten, maar als ze berg af reden haalden sommige zelfs auto’s in! Uiteindelijk zijn we bij Fordglott op camping Holman  terecht gekomen. Hier hebben we een leuk plekje aan het water. De hele dag dat we reden was het lekker weer, toen we hier de campers neer zetten en uitstapte begon het te regenen.

Dag 16 (5-8-12) 158 KM

Toen we vanmorgen onze ogen open deden was het wel droog maar het veldje lag er aardig verzopen bij. Om een uur of half 11 zijn we vertrokken in de richting van Kongsberg, op weg naar het zilvermijntje daar. Even voor 12 uur waren we bij het zilvermijntje aangekomen, toen we onze kaartjes kochten voor het mijntje vertrok het treintje bleek dat we geluk hadden want het treintje vertrok om 12 uur de mijn in. We zaten met z’n zessen in één wagonnetje waar 7 klapstoeltjes in zaten. Na ongeveer 12 minuten stopte het treintje in de mijn en konden we uitststappen. Na een rondleiding van ruim een uur waren we weer terug bij het treintje en werden we weer naar het daglicht gebracht. Na nog een munt geslagen te hebben en nog even in het winkeltje te hebben gekeken zijn we weer vertrokken in de richting van Larvik. Aan weg 40 lag de Brufossen, die konden we zien vanaf de weg. Via een afslag konden we ook bij de waterval komen en hebben de campers daar mooi neergezet, en de BBQ voorbereid voor vanavond omdat hij gisteren in het water is gevallen. Toen we bezig waren met de voorbereidingen en de kolen aan het “voor gloeien” waren, stopte er een auto naast onze camper en de man vroeg of we van plan waren hier te overnachten? Nou dat waren we wel van plan ja, maar we voelden de bui al hangen. We mochten daar dus niet overnachten en even verderop was een camping dus daar konden we wel staan, zei de man. Derk vroeg hem nog of hij de eigenaar was van de camping, en dat was zo! We wilden ook geen problemen dus hebben gevraagd of we mochten eten en daarna vertrekken, dat mocht, dus dat hebben we maar gedaan. Tegen 20:30 uur vertrokken we weer en hebben de zelfde weg terug gereden naar het zilvermijntje, en nog verder. Derk had gezien dat er in Notodden een camperplek was en daar had hij zijn zinnen nu maar op gezet, al was dat nog 66 KM rijden. Uiteindelijk kwamen we 14 KM eerder een Informatie parkeerplaats tegen, en we hebben besloten de campers hier maar neer te zetten, en na een slaapmutsje deze dag voor gezien houden.

Dag 17 (6-8-12) 255 KM

Vanmorgen waren we redelijk vroeg uit de veren, en om 9 uur waren we al op pad. We wilden eerst even het Heddal stavkirke bekijken, wat wel de moeite waard was. Toen zijn we een klein stukje terug gereden richting Notodden en binnenedoor naar Gvarv gereden. Tot onze grote verbazing staken we hier een start en landingsbaan van een vliegveldje over! Toen hebben we weg 36 genomen richting Skien, Porsgrunn en Stadhelle gereden terwijl hier het weer steeds slechter werd. Bij de kust wilden we een plekje zoeken om te overnachten, maar dit viel niet mee. We wilden een camping opzoeken omdat je met slecht weer de televisie meer gebruikt, als we aan de stroom staan is dat niet erg. We gingen opzoek naar camping Lovisenberg. De weg er naartoe had ons al genoeg moeten zeggen maar we zette door. Blij daqt we er aangekomen waren hebben we betaald en mochten we opzoek gaan naar een plk. Nar de camping rond gereden te hebben en echt hele stijle weggetjes te hebben genomen drufde we nergens onze campers neer te zetten want we waren bang dat we er nooit meer weg zouden komen. Bij de receptie hebben we ons geld terug gevraagd en zijn weer vertrokken.  We hebben uiteindelijk in de plensende regen nog het toillet geleegd en de schoonwater tank gevuld, want je weet maar nooit waar we terecht zouden komen. Inmiddels kwam de regen met bakken uit de lucht vallen en hadden we geen zin meer om door te rijden. Na overleg hebben we besloten de campers bij de Spar op het parkeerterrein neer te zetten, omdat de weg overstroomde met modder en steen stromen. Daar hebben we een uurtje gestaan toen het weer wat beter werd. Na democratisch overleg hebben we besloten nog een kleinstukje verder te rijden en toch een camping op te zoeken. Na toch weer meer kilometers dan we in gedachte hadden zijn we terecht gekomen op Camping Sorlandet. Gelukkig was het toen ook eindelijk droog, het was inmiddels 19:30 uur. Na een snelle maaltijd in elkaar te hebben geflanst waren we eindelijk klaar. Dit was een veel te gekke dag geweest!

Dag 18 (7-8-12) 82 KM

Vanmorgen hebben we eerst maar eens uitgeslapen. Na een lekkere douche en een wandeling over de camping zijn we om 12:30 uur maar vertrokken richting Grimstad. We hebben in Arendal nog geprobeerd de campers te parkeren en dan het centrum te bezoeken, maar terwijl we daar rond reden hebben we besloten door te rijden naar Grimstad en daar het centrum te gaan opzoeken. Na een ritje dwars door het centrum hebben we de campers geparkeerd op een terrein bij een oude fabriek. Tijdens onze wandeling kwamen we bij het haventje en vonden daar camperplekken aan het water. De dames hebben de plek bewaakt en de mannen hebben de camper opgehaald en om 15:15 hadden we ons plekje voor de nacht verzekerd. We hebben parkeer geld betaald tot morgen 10 uur, we hoefde maar tot 17:00 uur te betalen en alles wat er meer in ging telde morgen na 9:00 uur door, Dus hier staan we voor 30 Kronen. Toen konden we nog wel even het centrum in, maar de winkels gingen hier om 17:00 uur al dicht. Dus zijn we maar bij de camper gaan zitten en hebben we nog een paar uurtjes genoten van de zon. Om 20:30 zijn we binnen gaan zitten omdat het koud werd, het waait wel hard aan het water.

Dag 19 (8-8-12) 63 KM

Vanmorgen zijn we om half 10 vertrokken van Grimstad richting Kristiansand. We probeerden niet de snelweg te nemen maar omdat we bang waren weer het binnenland in te rijden hebben we bij Lillesand toch maar weer de snelweg genomen. Omdat Derk een andere caamperplek had gevonden bij het kanonmuseum, dus gingen we daar naar op zoek. Het moest in de buurt van de haven zijn dus hebben we daar een parkeerplek opgezocht om koffie te drinken en om te overleggen waar we zouden gaan overnachten. De parkeerwachter kwam langs en zei dat we al een paar uur te lang waren blijven staan. Later hadden we pas door dat dat het parkeerkaartje was uit Grimstad, maar hij liep door en we zijn toen maar snel daar vertrokken. We hadden een andere camperplek gevonden, daar zouden we gaan kijken en dan besluiten waar we zouden gaan staan. Bij de “camperplek” aangekomen stonden er bordjes met, verboden te overnachten! We zat daar een camping maar die zag er niet aanlokkelijk uit. Dus hebben we toen besloten op het zelfde plekje te overnachten als toen we aankwamen. Daar aangekomen was er nog genoeg plek, dus na al ons munt geld in de automaat te hebben gegooid zijn we het centrum in gelopen. Al lopend zagen we de boot van Color Line liggen en stonden we er dus niet eens heel ver vanaf. Derk wilde de visafslag bezoeken en misschien een visje kopen daar, maar de prijzen vielen toch tegen, ondanks dat de vissen daar gevangen worden. We zijn toen langs het water naar de camperplek gelopen, en kwamen de camperplek tegen bij het kanonmuseum! Bij de camper aangekomen hebben we heerlijk  genoten van de zon, en hebben onze pannenkoeken buiten gebakken op de Skottelbraai .

Dag 20 (9-8-12) 3 KM + 110KM

Vandaag maar eens een keertje wat langer op bed gelegen, het zou toch een rustig dagje worden. De zon scheen heerlijk en daar hebben we ook lekker van genoten. Na tussen de middag een heerlijke tosti uit de koekenpan te hebben gegeten en de boel te hebben opgeruimd zijn we om 14:00 uur vertrokken richting de boot. Daar hebben we, nog steeds in de zon, gekeken hoe de boot binnen voer en zijn om ongeveer 16:30 uur vertrokken richting Hirtshals. Op de boot hebben we een reuzen broodje hamburger met patat gegeten, want als we straks aan de overkant zouden zijn konden we dan nog een uurtje of twee doorrijden, want dat scheelt morgen weer! Om 19:40 uur zagen we de deuren open gaan van de boot. Yvonne en Christa hadden gedurende de vakantie regelmatig contact over de portofoon, en toen we de boot uitreden kregen we via de portofoon contact met een Italiaanse, die op de boot stond te wachten om naar Noorwegen te gaan. Yvonne heeft nog geprobeerd haar te motiveren de Kjeragbolten te gaan bekijken, maar helaas was ze niet erg enthousiast. Om 19:50 uur reden we het terrein van Color Line af. Na een uurtje rijden hebben we de campers afgetankt, en toen we langs de snelweg een picknick plek tegen kwamen, besloten we daar te blijven. Yvonne ging nog even op onderzoek uit en zag dat als je het picknick bordje volgde er hele mooie beschutte plekjes waren waar de camper mooi kon staan, en niet in het zicht voor auto’s die even van de snelweg afdraaide. Daar hebben we dus geslapen.

Dag 21 (10-8-12) 687 KM

Vanmorgen zijn we om 8:30 uur vertrokken, toen we onze ogen deden bleek er nog een camper dit plekje gevonden te hebben. Na een voorspoedige rit door Denemarken, kwamen we bij Hamburg in de file, zoals verwacht. Er bleef tot op het laatst onduidelijkheid hoe lang de file was. Op de radio hoorden we hem al snel groeien van 2 naar 9 naar 11 km, maar op internet bleef steeds 2 km staan. We besloten door te rijden en maar aftewachten hoelang hij nou echt zou zijn. Na 16 langen kilometers te zijn en een uur en 15 minuten verder, kwamen we de Elbetunnel weer uit. Verder verliep de reis voorspoedig, en hebben in Aschendorf, ter afsluiting van de vakantie, nog even heerlijk met z’n allen gegeten. Uiteindelijk waren we om 20:45 uur weer veilig thuis. Nu kunne we terug kijken op een fantastische vakantie, en zal de wasmachine nu hard aan het werk moeten.