2011 Zomervakantie schotland

Reis-verslag Schotland 2011

zaterdag 16 juli: 285 km

x91s Morgens om 9.00 uur vertrokken we van huis. We zouden om 14.30 uur vertrekken om met de boot van Hoek van Holland naar Harwich varen.

Om 12.30 uur stonden we klaar om in te checken. Dit verliep allemaal heel voorspoedig en om 13.00 uur zaten we al op de boot te wachten tot we zouden afvaren.

Om klokslag 14.30 uur vertrok de boot, na een voor af geboekt 3 gangen menu en nog wat verveelde uurtjes ( zox92n tocht duur toch wel erg lang), kwamen we om 20.00 uur aan in Harwich (Engelse tijd) 21.00 uur (Nederlandse tijd).

Op internet hadden we al een camping gevonden die maar 5 km vanaf de boot lag.

Deze 5 km was voor ons even proeven aan het links rijden.

Aangekomen bij Dovercourt park konden we voor 12 Pond overnachten. Deze camping was niet bijzonder, maar lekker dicht bij de boot.

 

Zondag 17 juli: 383 km

Onze planning was om vandaag in York aan te komen, maar als het links rijden toch tegen zou vallen kon dit wel eens minder ver zijn.

Het links rijden ging, zeker op de doorgaande wegen, best wel goed.

We zijn om 10.30 uur vertrokken we uit Harwich en om ongeveer 5 uur reden we het terrein van Rowntreepark in het centrum van York op. ( www.caravanclub.co.uk )

Helaas troffen we daar het bordje x93volx94 aan. We wilde ons daar even verdiepen in de navigatie waar we dan zouden kunnen overnachten, toen de eigenaar van de camping naar ons toe kwam en zei dat we er voor 1 nacht konden staan omdat er iemand eerder was vertrokken. Later hoorden we van onze Nederlandse buren, die daar al vaker waren geweest, dat dat bijna een lot uit de loterij was. Zij hadden namelijk al in december besproken, omdat er anders geen plaats is.

Omdat we er maar 1 nacht konden staan zijn we direct het stadje in gelopen.

We hebben o.a. gezien het beruchte slagers straatje x93Shamblesx94, en natuurlijk de York Minster. Later hoorden we nog dat rond het stadje grote delen oude stadsmuren stonden, De wandeling die je hierlangs voert is ongeveer 5 km lang.

Na de vele kilometers van vandaag, en de wandeling door de stad hadden wij daar geen energie meer voor over.

 

Maandag 18 juli: 336 km

Het heeft best veel geregend vannacht en vanmorgen was het ook niet bepaald droog, dus:

Vertrek van Camping Rowntree park om 10.30 uur met de bedoeling richting Edingburgh te rijden, en dan kijken hoever we zouden komen. Gisterenavond had Derk zich nog even in de route verdiept en gezien dat er langs de route x93Holy Islandx94 lag, misschien wel leuk om even te kijken daar??

We waren vandaag nog niet lang onderweg toen we tegen elkaar zeiden, de wegen in Engeland zijn niet zo best, maar het schudden wat de camper deed op de snelweg was toch echt niet normaal! Toch maar even een Tyer centre (kwik fit) opgezocht in Northallerton, en na enige tijd zoeken bleek dat xe9xe9n voor band dusdanig slecht was dat we terplekke besloten er toch maar 2 nieuwe banden onder te laten zetten. Na dit oponthoud dachten we dat we deze dag niet erg ver zouden komen. Om 13.00 uur konden we onze reis hervatten, gelukkig verliep de verdere reis voorspoedig en om ongeveer 17.00 uur parkeerden we onze camper bij de ondergelopen weg die naar Holy Island leidt. Deze weg is dus op bepaalde tijden te berijden en helaas deze tijd dat wij er waren niet! We konden wel oversteken x92s avonds om 21.10 uur en moesten dan voor  3.50 uur (x92s nachts!!) weer terug aan het vaste land zijn, want overnachten met de camper op het eiland is niet toegestaan.

Op de parkeerplaats waar we stonden was ook niet toegestaan om te overnachten dus moesten we nog op zoek naar een plekje om te overnachten, en het liefst in de buurt want we willen morgen nog wel Holy Island op.

Op de weg terug naar de hoofdweg zagen we een man zijn oprit vegen en vroegen of hij wist waar we konden overnachten. Hij adviseerde ons een klein stukje terug te rijden en bij x93The Barn at Bealx94 te vragen of we daar konden overnachten. (www.barnatbeal.com) GPS N55graden40x9244.1×94 W001graden53x9241.7×94

Gelukkig mochten we hier staan voor 10 Pond,( en 10 Pond borg voor de sleutel van de toilet ruimte) Na het eten werd het gelukkig toch nog droog zodat we nog even naar buiten konden., Na een korte wandeling door de weilanden zien we een klein plaatsje aan zee waar we ook hadden kunnen overnachten ,maar niet met zox92n mooi uitzicht als wij hadden, later ( het ging toch weer regenen), hebben we nog een praatje gemaakt met een mevrouw die hier ook met haar camper stond. Zij kon ons vertellen dat Holy Island zeker de moeite waard is en het Kasteel daar is een van de mooiere kastelen. Morgen kunnen we om 9.30 uur oversteken, nu maar hopen op wat droger weer!

 

Dinsdag 19 juli: 0 km

 

Onze gebeden zijn verhoord! Vanmorgen buiten ontbeten en verder de hele dag droog gebleven! We zijn om 9.30 uur op de fiets gestapt om de inmiddels droog gevallen weg naar Holy Island over te steken. We hebben de fiets in het dorpje gestald en zijn gaan wandelen. Eerst kwamen we bij een ruxefne van de oude kerk, heel mooi maar wij vonden het zonde dat deze kerk niet meer in goede staat was. Later hoorde we van een Nederlander die al 14 jaar op het eiland woonde dat, de kerk is afgebroken door de bewoners van het eiland om huizen van te bouwen. Daar vandaan zijn we door gelopen naar de Burcht op de punt van het eiland. Hier kon je naar binnen en bijna alle kamers waren in originele staat gebracht. Hele lage deuren en plafonds, maar je kreeg wel een goede indruk hoe de mensen vroeger daar geleefd hebben. In 1911 heeft Gertrude Jekyll naast deze Burcht een tuin ontworpen, die tot op heden nog steeds wordt onderhouden.

Onderweg naar de fietsen hebben we een x93fresh crab sandwichx94 gekocht, en dat heerlijk op een bankje in de zon hebben opgegeten. Terwijl we daar zaten hoorde we doedelzak muziek. Wat verderop op een bankje zat een inderdaad een mijnheer op een doedelzak te spelen, jammer genoeg zonder kilt.

We hebben verder in het dorpje nog wat winkeltjes bekekenen zijn weer op de fiets gestapt, we wilden wel zeker weten dat we nog terug konden want hadden inmiddels al verhalen gehoord dat er tot nu toe al 14 autox92s hadden vast gezeten in het water, dit jaar.

Weer terug op het vaste land wilde we nog een stukje fietsen dus namen een fietspad waarvan wij dachten dat we bij het naast gelegen dorpje zouden komen.

Het fietspad werd steeds smaller en smaller tot dat over het gras tussen de schapen fietste. Toen we ons verdiepten hoe we toch weer terug bij de camper konden komen zonder dezelfde weg terug te nemen, sprak ons een mijnheer aan die vroeg of we verdwaald waren. Hij wees ons de weg (wat bij ons geen weg genoemd mag worden), en zei dat het niet beter werd dan wat we al zagen. Een grindpad met diepe kuilen die vol water stonden omdat het de laatste tijd flink had geregend. Deze weg moesten we volgen tot over het spoor, na het spoor links en dan kwamen uit vlak bij de camper.

Hij waarschuwde ons nog wel dat we goed moesten uitkijken bij het spoor, eerst aan twee kanten het hek open maken, dan pas met de fiets oversteken. Als het licht op rood stond niet meer oversteken want de treinen hier rijden wel 100 mijl/u (+/-160 km/u). We moesten ook echt wachten voor de trein, ongelofelijk, wat rijden die hard!

Terug gekomen bij de camper begonnen ze net met de roofvogel show, daar zijn we toen ook nog maar even bij aangeschoven. Yvon mocht ook nog even naar voren komen, kreeg een handschoen aan met een kuikenpootje en de havik landde op haar hand. Hierna vonden we eigenlijk wel dat we genoeg hadden ondernomen voor vandaag, dus de rest van de middag en avond hebben we doorgebracht in en om de camper.

 

Woensdag 20 juli: 137 km

 

We werden vanmorgen wakker en de regen stortte uit de hemel, de Engelsen zouden zeggen:x94Its raining cats and dogsx94. Na de watertank gevuld te hebben en de sleutel weer te hebben ingeleverd zijn we vol goede moed van start gegaan. We hadden in de planning tot aan Edinburgh te rijden en dan morgen daar de stad te gaan bekijken.

Echter voor we de grensovergang naar Schotland hadden gehad begaf xe9xe9n van onze ruitenwissers het. Derk dacht eerst dat de schroef los was gaan zitten maar dit bleek niet het geval, er was iets afgebroken. Dus zijn we zonder ruitenwissers in de regen naar de dichtst bijzijnde garage gereden (Scremerston), om het te laten repareren. Eerst maakte deze mijnheer ons nog bang, als we toch naar Edinburgh gingen konden we beter doorrijden en het daar laten repareren, want hij moest de onderdelen ook uit Edinburgh laten komen. Toen hij ineens besefte dat deze kant bij onze auto de bestuurders kant was, en hij ons dus niet meer zo de weg op kon sturen in de regen.

Hij haalde de boel los en bedacht zich ineens dat hij het wel kon lassen, zodat wij onze weg konden vervolgen. Hij sprak af met Derk dat hij en zou lassen en dat Derk dan zelf alles weer zou monteren, wij gingen hiermee akkoord. Uiteindelijk heeft hij alles voor ons gedaan zodat we binnen een uur weer op weg waren. Gelukkig hadden we niet zoveel kilometers in de planning voor vandaag. Enx85.. de ruitenwissers waren gerepareerd en het werd droog!!!

In Edingburgh aangekomen zijn we eerst opzoek gegaan naar een camperplaats waar we alleen GPS coxf6rdinaten van hadden, die was daar dus niet. Toen toch maar doorgereden naar de camping van de caravanclub( www.caravanclub.co.uk ) , en daar staan we dus nu!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s